Abolition of tax incentive for employee benefits? The government may have stepped on the wrong foot as unions and associations push for change
Poslanecká sněmovna pustila do prvního čtení návrh vládního konsolidačního balíčku, který obsahuje i návrh na zrušení daňového zvýhodnění zaměstnaneckých benefitů. Připomínky teď projednají sněmovní výbory. Vláda sice deklarovala, že další změny nepřipustí, nicméně právě otázka benefitů je stále otevřená – proti zrušení daňového zvýhodnění se postavily odbory i zaměstnanecké svazy. Za Byznys pro společnost jsme již dříve upozorňovali na to, že tento záměr nepovažujeme za šťastný.
Zaměstnanecké benefity nabízí podle statistik 75% zaměstnavatelů a stravenky využívá skoro 50% zaměstnanců. Například společnost Edenred ČR pečuje o 700 000 každodenních uživatelů z řad zaměstnanců, kterým poskytuje služby v síti 57 000 partnerských provozoven. „Když k tomu připočteme další společnosti nabízející tyto služby, dostaneme se na dost vysoká čísla. Prostě benefity jsou dnes ve většině firem tzv. „must-to-have,“ upozorňuje manažerka diverzity v Byznys pro společnost Kamila Čubanová.
Podle dat společnosti Edenred až 80 % personalistů napříč českými firmami považuje zaměstnanecké benefity za nezbytnou součást odměňování. Benefity jsou však také důležitým nástrojem motivace zaměstnanců, náboru a udržení talentů. „Vládní návrh zrušit daňové zvýhodnění bude automaticky znamenat jejich zrušení, většinou bez náhrady. Pokud se zaměstnavatelům nevyplatí benefity poskytovat, nebudou mít důvod je dále nabízet a zdržovat se jejich administrativou. Budeme na tom tratit všichni, firmy a jejich zaměstnanci, provozovny a neposlední řadě i stát,“ varuje Kamila Čubanová.
Benefity nejsou jen stravenky
Zaměstnanecké benefity nejsou jen všem dobře známé stravenky, ale řada dalších benefitů týkající volnočasových aktivit, kultury a sportu, vzdělávání, zdraví či nenadálých životních situací. Konkrétně jde o fitness centra, bazény a další sportovní aktivity, návštěvy divadel nebo koncertů, koupě knih, možnost vzdělávání či jazykových kurzů pro sebe nebo své děti, možnost využívat rehabilitace, dentální hygienu, lékařskou péči, nákup vitaminů, a patří sem i benefity na podporu duševního zdraví zaměstnanců nebo sociální, psychologická či právní poradenství pro nastalé životní situace. Jde o komplexní podporu o zaměstnance a zaměstnankyně, aby se mohli lépe stravovat, sportovat, relaxovat, vzdělávat či využívat firemní podpory pro různé formy poradenství. Komplexní podpora zaměstnanců a zaměstnankyň je součástí i odpovědného přístupu a chování firem.
Každý den tyto služby využívají statisíce zaměstnanců v mnoha provozovnách v celé České republice. Tyto provozovny jsou na těchto příjmech z větší či menší části závislé. Pokud si zaměstnanci budou muset vše platit sami, zvláště v dnešní ekonomicky nejisté době, řada z nich si rozmyslí, na co své peníze použije. „Výsledkem celého opatření bude ve valné většině zrušení benefitů pro zaměstnance a zaměstnankyně, což se projeví nemalým snížením čerpání služeb doprovázeným redukováním personálního stavu, omezováním služeb v určitých lokalitách nebo jejich zrušením. Opatření ovlivní motivaci a možnosti firem vytvářet pro lidi práci vstřícné a podpůrné podmínky, a bude mít i negativní dopad na veřejné finance,“ dodala Kamila Čubanová.
Čtěte také:
Tři čtvrtiny Čechů si práci vybírají podle nabídky benefitů. Pro generaci Z budou zásadní
Newsletter
Odebírejte náš newsletter a neunikne vám nic ze světa Charty diverzity a udržitelného rozvoje.
Contact
BPS – Byznys pro společnost, z. s.
V Tůních 1357/11, 2nd floor
Praha 2, 120 00
Tel.: +420 739 717 789
info@byznysprospolecnost.cz
www.byznysprospolecnost.cz
Co-funded by the Rights, Equality and Citizenship Programme of the European Union