Zrušení daňového zvýhodnění zaměstnaneckých benefitů? Vláda nejspíš šlápla vedle, odbory i svazy tlačí na změnu
Poslanecká sněmovna pustila do prvního čtení návrh vládního konsolidačního balíčku, který obsahuje i návrh na zrušení daňového zvýhodnění zaměstnaneckých benefitů. Připomínky teď projednají sněmovní výbory. Vláda sice deklarovala, že další změny nepřipustí, nicméně právě otázka benefitů je stále otevřená – proti zrušení daňového zvýhodnění se postavily odbory i zaměstnanecké svazy. Za Byznys pro společnost jsme již dříve upozorňovali na to, že tento záměr nepovažujeme za šťastný.
Zaměstnanecké benefity nabízí podle statistik 75% zaměstnavatelů a stravenky využívá skoro 50% zaměstnanců. Například společnost Edenred ČR pečuje o 700 000 každodenních uživatelů z řad zaměstnanců, kterým poskytuje služby v síti 57 000 partnerských provozoven. „Když k tomu připočteme další společnosti nabízející tyto služby, dostaneme se na dost vysoká čísla. Prostě benefity jsou dnes ve většině firem tzv. „must-to-have,“ upozorňuje manažerka diverzity v Byznys pro společnost Kamila Čubanová.
Podle dat společnosti Edenred až 80 % personalistů napříč českými firmami považuje zaměstnanecké benefity za nezbytnou součást odměňování. Benefity jsou však také důležitým nástrojem motivace zaměstnanců, náboru a udržení talentů. „Vládní návrh zrušit daňové zvýhodnění bude automaticky znamenat jejich zrušení, většinou bez náhrady. Pokud se zaměstnavatelům nevyplatí benefity poskytovat, nebudou mít důvod je dále nabízet a zdržovat se jejich administrativou. Budeme na tom tratit všichni, firmy a jejich zaměstnanci, provozovny a neposlední řadě i stát,“ varuje Kamila Čubanová.
Benefity nejsou jen stravenky
Zaměstnanecké benefity nejsou jen všem dobře známé stravenky, ale řada dalších benefitů týkající volnočasových aktivit, kultury a sportu, vzdělávání, zdraví či nenadálých životních situací. Konkrétně jde o fitness centra, bazény a další sportovní aktivity, návštěvy divadel nebo koncertů, koupě knih, možnost vzdělávání či jazykových kurzů pro sebe nebo své děti, možnost využívat rehabilitace, dentální hygienu, lékařskou péči, nákup vitaminů, a patří sem i benefity na podporu duševního zdraví zaměstnanců nebo sociální, psychologická či právní poradenství pro nastalé životní situace. Jde o komplexní podporu o zaměstnance a zaměstnankyně, aby se mohli lépe stravovat, sportovat, relaxovat, vzdělávat či využívat firemní podpory pro různé formy poradenství. Komplexní podpora zaměstnanců a zaměstnankyň je součástí i odpovědného přístupu a chování firem.
Každý den tyto služby využívají statisíce zaměstnanců v mnoha provozovnách v celé České republice. Tyto provozovny jsou na těchto příjmech z větší či menší části závislé. Pokud si zaměstnanci budou muset vše platit sami, zvláště v dnešní ekonomicky nejisté době, řada z nich si rozmyslí, na co své peníze použije. „Výsledkem celého opatření bude ve valné většině zrušení benefitů pro zaměstnance a zaměstnankyně, což se projeví nemalým snížením čerpání služeb doprovázeným redukováním personálního stavu, omezováním služeb v určitých lokalitách nebo jejich zrušením. Opatření ovlivní motivaci a možnosti firem vytvářet pro lidi práci vstřícné a podpůrné podmínky, a bude mít i negativní dopad na veřejné finance,“ dodala Kamila Čubanová.
Čtěte také:
Tři čtvrtiny Čechů si práci vybírají podle nabídky benefitů. Pro generaci Z budou zásadní
Newsletter
Odebírejte náš newsletter a neunikne vám nic ze světa Charty diverzity a udržitelného rozvoje.
Kontakty
BPS – Byznys pro společnost, z. s.
V Tůních 1357/11, 2. patro
Praha 2, 120 00
Tel.: +420 739 717 789
info@byznysprospolecnost.cz
www.byznysprospolecnost.cz
Financováno z programu Evropské unie Právo, rovnost a občanství