Where do we stand with women in the leadership of the Czech news media? Somewhere between Kenya and Mexico
Platforma BPS s názvem „Future is Female“ pořádala první kulatý stůl, tématem byly Ženy v médiích. Unikání data zde představila odborná asistentka Katedry mediálních studií a žurnalistiky Masarykovy univerzity, Marína Urbániková. Vyplývá z nich, že situace žen pracujících v českých médiích není dobrá.
Jak se dnes cítí ženy, které pracují v českých mediálních domech? Mají stejné šance a příležitosti, jako jejich mužští kolegové? Data jasně ukazují, že situace v Česku není zdaleka v pořádku. Platforma BPS „Future is Female“ chce pomoci hledat cesty, jak tuto situaci zvrátit.
Odpovědný byznys je v těchto otázkách mnohem dál než třeba státní správa nebo například veřejnoprávní média. Proto propojujeme ženy z různých oborů a profesních skupin s ženami odpovědného byznysu, které ve svých firmách dokázaly prosadit nejen principy rovných šancí a mohou tak být inspirací dalším.
Vraťme se ještě k datům, které zazněly v prezentaci Maríny Urbánikové. Například ukazují, že z 28 redakcí jsou na pozici „šéfredaktor“ pouze dvě ženy. To nás v porovnání s ostatními zeměmi světa řadí se sedmi procenty mezi Keňu a Mexiko, zatímco například v USA je ve vedení redakcí celkem 44 procent žen, ve Finsku 36 a ve Velké Británii 35 procent.
Marína Urbániková si nad daty položila otázku, proč tomu tak je a z unikátních rozhovorů se zhruba pěti sty pracovníky mediálních domů zjistila možné příčiny: jde o časově náročnou profesi s nepravidelnou pracovní dobou, objevuje se prekérní práce. Chybí podpora ve formě školek či dětských skupin, možnosti menších úvazků, ale i komunikace s rodiči (v médiích převážně ženami), které práci načas kvůli dětem přerušili. Výzkum obsahoval i konkrétní citace, například: „Šéf se mě zeptal, co ze mě bude mít, když bude dítě nemocné. A k čemu mu budu, když budu chtít další. Nezastal se mne nikdo, proto jsem změnila redakci i zaměření“ nebo „Bývalý nadřízený mi řekl, že neví, co by v redakci dělal s matkou tří malých dětí.“
Ženy z českých médií odcházejí nejčastěji proto, že jim zaměstnavatel neumožní kombinovat práci a rodinu nebo proto, že zaměstnavatel nebyl ochotný vytvořit takové podmínky. Dalšími důvody jsou sexuální obtěžování, podceňování, zpochybňování kompetencí a schopností, potýkají se s předsudky a stereotypy („ženská tomu nemůže rozumět, měla by jít radši do kuchyně vařit manželovi oběd“ nebo „je to frigidní feministka, co nemá chlapa“).
Mnohé české mediální domy se rozhodly situaci řešit, a jak se ukázalo i na úterní debatě, například televize NOVA či Prima jsou v pomoci „svým“ ženám mnohem dál než například veřejnoprávní Česká televize. Média mají přitom na společnost významný vliv – nastolují veřejnou agendu. Pokud je v redakci nerovnováha, respektive pokud redakce nedodržují principy diverzity, pak často chybí i diverzita v obsahu toto, co produkují.
Platforma BPS „Future is Female“ by ráda napomohla tomu, aby se tato situace změnila výrazně k lepšímu právě spoluprací odpovědného byznysu a mediálních domů, sdílením dobré praxe a networkingem nejen mezi ženami.
Rádi bychom také vyzvali české mediální domy k tomu, aby se připojily k Chartě diverzity a mohli se přidat ke stále rostoucí skupině odpovědných zaměstnavatelů nejen v Česku a mohli se inspirovat dobrými příklady, jak tyto problémy řešit.
Zde naleznete kompletní výzkum Maríny Urbánikové
https://drive.google.com/file/d/1vYra3ZWpecYbK-rZc4ji7du09H4IbFcG/view
Newsletter
Odebírejte náš newsletter a neunikne vám nic ze světa Charty diverzity a udržitelného rozvoje.
Contact
BPS – Byznys pro společnost, z. s.
V Tůních 1357/11, 2nd floor
Praha 2, 120 00
Tel.: +420 739 717 789
info@byznysprospolecnost.cz
www.byznysprospolecnost.cz
Co-funded by the Rights, Equality and Citizenship Programme of the European Union