Dvojrozhovor: Mít ve firmě mladé talenty má pro Thermo Fisher obrovský význam
Firmy v Česku čím dál více zavádějí výukové programy pro mladé. Studenti díky tomu získají zkušenosti přímo z praxe a firmy naopak získají mladé talenty, které jim pomáhají zejména s inovacemi. Byznys pro společnost pořádal v sídle společnosti Atlas Copco debatu o tom, jak mladé talenty do firmy přilákat, jak se ji udržet, a jaký je styl jejich práce oproti zvyklostem.
Firma Thermo Fisher Scientific zavedla speciální internship program „beIN“ – přinášíme rozhovor s jedním z jeho účastníků Davidem Srpem, studentem Vysoké školy ekonomické Masarykovy univerzity, a HR ředitelkou Thermo Fisher Scientific Renátou Millerovou.
Současné mladé generaci se někdy přezdívá pejorativně „generace snowflakes“ – tedy sněhových vloček. Má to naznačit, že jsou dnešní mladí lidé křehcí a přecitlivělí, a nic nevydrží. Co s o tom myslíte?
Renáta Millerová: U mladé generace vnímám zvýšenou senzitivitu vůči společenskému dění a politické situaci. Ale je třeba si uvědomit, že mladší generace čelí významně většímu množství různých podnětů, které naše generace nezažila – mluvím zejména o sociálních médiích. Je pro ně mnohem těžší se v té rychlosti a v tom objemu informací orientovat.
David Srp: Určitě si nemyslím, že jsme křehká generace. Jsem její součástí, takže jí fandím, jsme prostě jiní. Možná se trošku bojíme různých hrozeb, jako je válka na Ukrajině nebo problémy LGBT komunity. Předchozí generace s těmito problémy nebyly tolik ve styku, my se možná trochu hledáme, přemýšlíme, co a jak. V práci vidím kolegy z Internship programu a vidím, co všechno zvládají. Určitě to není tak, že by naše generace byla slabá. Možná je jen jiná, ale určitě přínosná. Spousta studentů přináší do firmy zajímavé nápady a inovace, které tu mají možnpst rozvinout.
Jak vás napadlo zkusit výukový „Internship program beIN“ a jít do Thermo Fisher? A jaký to má pro vás coby studenta přínos?
David Srp: Naše generace chce mít nějakou jistotu, že jdeme směrem, kde můžeme dál pokračovat. Připouštím, že jako student na vysoké škole jsem chtěl najít také něco, co pomůže v životopisu. Thermo Fisher je marketingově viditelný, takže jsem se podíval na jejich stránky, na šel program a šel rovnou do výběrového řízení.
Jaké to je rozbít koncept, který tady léta fungoval, a pustit mladé studenty do firmy? S čím se setkáváte? Máte pocit, že jsou dnešní mladí lidé jiní?
Renáta Millerová: Překvapuje mě sebevědomí mladých. Jsou schopni jasně artikulovat, co chtějí a co je zajímá. Když jsem byl mladá, měli jsme respekt k autoritě a mluvili jsme, jen když jsme byli tázáni. Dnešní mladá generace, včetně mých dětí, je velmi sebevědomá a dokáže se vymezit. Neuspějete s nějakým blufováním. Nutí mě to neustále se učit a sledovat trendy a připouštím, že je to někdy náročné.
A co to znamená pro firmu Thermo Fisher? Jaký význam má mít mladé talenty ve firmě?
Renáta Millerová: Má to obrovský význam. Dnes máme už absolventy našeho programu, kteří jsou de facto jsou součástí naší firmy, uspěli zde s novými patenty. Tato generace už zažívá jiný svět, hlavně co se týče technologií – jsou mnohem více připraveni na to přijímat informace z celého světa, zatímco starší generace se stále zaměřuje na lokální trhy. V momentě, kdy máte zastoupení všech generací, lépe inovujete a reagujete na trendy a mnohem lépe dokážete firmu připravit na to, co bude. Je to součást celého naše přístupu k diverzitě a inkluzi.
A jak vnímají přítomnost studentů jejich seniorní kolegové? Jak s tím ve firmě pracujete – ne každý asi unese, když se vůči němu vymezuje mladší člověk?
Renáta Millerová: Je třeba trošku ustoupit a učit se dívat na věci z jiné perspektivy. Přístup „my jsme to takhle dělali“ dnes není dlouhodobě úspěšný.
Jak vám mladá generace pomáhá s inovacemi? Přináší nové nápady?
Renáta Millerová: Díky tomu, že mladí žijí jiný svět, hlavně co se týče technologií, jsou připraveni přijímat informace z celého světa. Diverzita a inkluze nicméně není jen o mladých. Pro funkční inovace je potřeba hlas všech, kteří jsou budoucími uživateli nebo zákazníky.
Nebojíte se přijít do firmy s novým nápadem?
David Srp: Nebojíme se přijít s inovací, protože máme zkušenost, že to je vždy v pohodě. Díky technologiím a sociálním médiím si můžeme zjistit spoustu věcí, což nám dodává sebevědomí. Vidíme, kolik našich spolužáků dokázalo něco úspěšného, je to inspirativní. Nemůžu mluvit za všechny, ale nechceme všechno měnit. Respektujeme manažery a chceme se od nich učit. Důležité ale také je, aby starší manažeři byli otevření novým nápadům a nechtěli jet jen ve starých strukturách.
Newsletter
Odebírejte náš newsletter a neunikne vám nic ze světa Charty diverzity a udržitelného rozvoje.
Kontakty
BPS – Byznys pro společnost, z. s.
V Tůních 1357/11, 2. patro
Praha 2, 120 00
Tel.: +420 240 201 195
info@byznysprospolecnost.cz
www.byznysprospolecnost.cz
Financováno z programu Evropské unie Právo, rovnost a občanství