Odpovědné firmy ukazují inovativní trendy v udržitelnosti. V Plzni představily, jak šetří vodu, energie a tím i životní prostředí
Byznys pro společnost ve spolupráci s Plzeňským Prazdrojem uspořádal v Plzni unikátní networking: „letní setkání odpovědných firem o inovacích“. Firmy zde sdílely své zkušenosti a inovativní praxe, jak účinně šetřit vodou a energiemi, snižovat celkovou uhlíkovou stopu nejen v rámci firmy, ale i napříč dodavatelskými a zákaznickými řetězci.
Program otevřela prezentace Jakuba Zaorala, projektového manažera Plzeňského Prazdroje, ve které představil aktuální výsledky inovativního mezioborového projektu „Chytrej výčep.“ Chytrej výčep je multi-oborový projekt, ve kterém Plzeňský Prazdroj, společně s technologickými partnery CIIRC ČVUT, Microsoft, Adastra a Smart Technology zavádí inovativní způsob, jak šetřit vodou a energiemi a snižovat uhlíkovou stopu v průběhu celého procesu čepování piva.
Projekt již loni získal speciální ocenění poroty v kategorii TOP Odpovědná firma v inovacích. „Chytrej výčep byl jednou z cest, jak pomoci hospodám v době, kdy skokově vystřelily ceny energií,“ připomněl Jakub Zaoral jeden z důvodů, proč projekt vznikl. Projekt Chytrej výčep přináší nový a úsporný systém chlazení piva, který umožňuje až 30 % úsporu spotřebované energie za rok. Nově vyvinutý chladič a jeho účinnost se nyní testuje v další fázi projektu v 10 vybraných hospodách v Česku a na Slovensku.
Projekt Chytrej výčep reprezentuje best practice multioborových inovativních projektů odpovědných firem, které mohou sloužit jako inspirace pro další firmy, jak snižovat uhlíkovou stopu nejen v rámci firmy, ale napříč celým dodavatelským a zákaznickým řetězcem.
Společenská odpovědnost jako inovace – Cola-Cola HBC CZ/SK
David Mareš, Country Environmental Manager z Cola-Cola HBC Česko a Slovensko představil koncepci firmy týkající se ochrany a úspory vodních zdrojů. Péče o vodu je jedním z klíčových pilířů strategie udržitelnosti Coca-Cola HBC. Prezentace představila unikátní a inovativní přístup firmy ke společenské odpovědnosti formou obnovování mokřadních ploch a dalších způsobů zadržování vody v krajině na mnoha místech České republiky včetně související osvěty a besed s veřejností a dalšími stakeholdery. Jeden mokřad je kupříkladu přímo v areálu společnosti v Praze v Kyjích, kam svádějí 80 % dešťových vod z celého areálu. Mokřad je následně absorbuje a pomáhá podzemním vodám.
Cola-Cola HBC Česko a Slovensko několikrát po sobě získala zlatou medaili v rámci auditu AWS (Alliance for Water Stewardship Standard) a to právě za zodpovědné nakládání s vodou. „Voda je naše hlavní surovina, na kterou se díváme nejenom z pohledu produkce, ale i z pohledu klíčové zdroje, o který musí být řádně postaráno. Naším zaměřením není jen kvalita, ale i její dostatek,“ připomněl David Mareš z Cola-Cola HBC Česko a Slovensko.
Exkluzivním hostem setkání v Plzni byla také poslankyně PČR a zastupitelka za Plzeňský kraj Michaela Opltová (STAN).
V úvodním vystoupení mimo jiné řekla: „Je skvělé, že odpovědné firmy jsou v Česku nositeli inovativních, a především strategických projektů. Právě strategické myšlení nám často chybí, a budujeme rychle jen to, na co jsou zrovna vypsány dotace. Pro Plzeňský kraj to naštěstí neplatí, ten strategii má a naplňuje ji. Myslím, že právě spolupráce odpovědného byznysu se samosprávou je tou správnou cestou. Když ukážeme ostatním, že někde se to povedlo, přidají se další. Více takových setkání, velmi ráda je podpořím.“
Jakou inspiraci jste si ze setkání s odpovědným byznysem v Plzni odnesla?
Setkání s odpovědným byznysem v Plzni mi přineslo několik zásadních podnětů k zamyšlení. Především mě zaujalo, co zdůraznil ředitel BPS Pavel Štern– že v České republice jsou hlavními nositeli inovací a projektů především odpovědné firmy, ne stát. To mě přimělo přemýšlet o tom, jaký by měl být podíl státu na vývoji technologií, zejména v porovnání se zeměmi právě jako USA, kde se na tom podílí stát ve větší míře. Také mě potěšilo zjištění, že úspěšné firmy u nás mají jasně definované cíle, dlouhodobé plány a jsou na sebe náročné, což je důkazem, že jejich vedení funguje efektivně.
Plzeňský Prazdroj a Coca-Cola představili na setkání v Plzni dva unikátní projekty, které mimo jiné velmi šetří životní prostředí. Z politiky se toto téma vytrácí, nebylo by řešením v boji o kvalitní životní prostředí spojit síly?
Určitě jde o důležitou otázku. Myslím, že zde opravdu chybí propojení. Vidím to na příkladu mnoha starostů, kteří už dnes realizují velké projekty ve svých obcích a nebojí se jít dál než jen za dotačními tituly. To ale často vede k uniformním řešením, jako jsou rozhledny nebo rybníky. Právě strategické myšlení nám často chybí, a budujeme rychle jen to, na co jsou zrovna vypsány dotace. Naštěstí jsou tu ale i starostové, kteří přemýšlejí strategicky a řeší dlouhodobé problémy, jako je například zadržování vody v krajině.
Plzeňský kraj má například velmi dobře zpracovanou strategii pro zadržování vody, a projekty jako Janovský mokřad se ukázaly jako mimořádně úspěšné. Tento mokřad, kousek od Plzně, přitahuje pozornost lidí z celé republiky, včetně ornitologů. Takové úspěchy ukazují, že se téma ochrany životního prostředí dostává do popředí, ale propojení s byznysem stále chybí. Zdá se, že ani stát tomuto spojení příliš nenapomáhá. Více komunikace mezi všemi zúčastněnými stranami, včetně pořádání akcí a seminářů, by mohlo přinést další pokrok. Lidé tak mohou vidět úspěchy, jako je třeba vytvoření mokřadu, a využít je nejen pro vzdělávání, ale i jako inspiraci pro další projekty. Celkově je to pozitivní směr, kterým bychom se měli ubírat.
Obě prezentující firmy jsou zastánci zálohování, ostatně i na debatě v Plzni jsme se krátce o tématu bavili. Vás ve sněmovně čeká na podzim schvalování novely, která by mohla přinést zálohování PET lahví a plechovek. Dozvěděla jste se něco nového?
Po dlouhé době jsem si s sebou vzala vizitky a hned je rozdala zástupcům obou firem, protože si myslím, že je důležité mít přístup k relevantním datům. Firmy, jako například pivovary, mají své analýzy a data, která jsou pro rozhodování zásadní. Jako bývalá členka Komory obcí mám vhled do problematiky z pohledu obcí, ale také vnímám roli odpadových firem, které jsou klíčovou součástí celého procesu. Dnešní setkání bylo pro mě skvělou příležitostí nasbírat další informace a získat širší přehled. Domluvili jsme se také na možnosti uspořádání kulatého stolu, kterých už ve sněmovně proběhlo několik. Myslím si však, že z pohledu obcí je důležité o těchto otázkách dále diskutovat, zejména pokud se objeví nová data.
Odpovědné inovace
Partnerské a mezioborové inovativní projekty odpovědných firem mohou přinášet výrazné enviromentální, sociální i ekonomické benefity. Mohou mít také výrazný vliv na snižování uhlíkové stopy napříč celým dodavatelským a zákaznickým řetězcem. Firmy oceněné v prestižní soutěži TOP Odpovědná firma také rozvíjí a realizují partnerské a mezioborové inovativní projekty.
Agenda těchto projektů je zaměřená mj. na ochranu a úsporu vodních zdrojů, regeneraci půdy včetně zemědělské půdy, úspory tepla, snižování uhlíkové stopy u výroby stavebních materiálů (např. oceli či hliníku), neplýtvání potravinami, recyklaci obalů – jako je plánovaný systém zálohování PET lahví a plechovek, či recyklaci výrobních a odpadových materiálů, energetické inovace, jako vodíková energetika, čistá mobilita, nebo využívání digitalizace a AI.
„Odpovědné inovace mohou přinášet udržitelná a chytrá řešení pro ekonomiku a trhy práce a zvyšovat celkovou kvalitu života společnosti. Odpovědné firmy míří k této budoucnosti, jak ukázal i dnešní networking," uvedl v závěru, Pavel Štern, ředitel Byznysu pro společnost.
Newsletter
Odebírejte náš newsletter a neunikne vám nic ze světa Charty diverzity a udržitelného rozvoje.
Kontakty
BPS – Byznys pro společnost, z. s.
V Tůních 1357/11, 2. patro
Praha 2, 120 00
Tel.: +420 240 201 195
info@byznysprospolecnost.cz
www.byznysprospolecnost.cz
Financováno z programu Evropské unie Právo, rovnost a občanství