
Tématu věkové diverzity a mezigeneračního dialogu se Byznys pro společnost věnuje dlouhodobě. Aktuálně se tématu věnujeme i v rámci projektu Diversity & Inclusion MasterClass a na workshopu „Mezigenerační dialog - „Young and Experienced Albert jsme představili best practices odpovědných firem. “ Partnerem byla právě společnost Albert Česká republika, která je signatářem Charty Diverzity, a jedním z předních ambasadorů tématu věkové diverzity a mezigeneračního dialogu.
„Za poslední roky jsme prošli procesem, kdy jsme si museli pečlivě a konzistentně stanovit naše priority v oblasti diverzity a zvolit naše témata. Velkou výzvu diverzity vidím v tom, že pokrývá mnoho témat. I my jsme měli pocit, že se musíme věnovat všemu a být ve všem aktivní. Ale nakonec jsme zvolili cestu, že si vybereme témata, která jsou pro nás v dané situaci a v našem oboru klíčová. Právě věková diverzita je pro Albert ČR jedním z těchto témat,“ uvedl v diskuzi Ctirad Nedbálek, viceprezident pro lidské zdroje společnosti Albert Česká republika.
Albert ČR se svými 20.000 zaměstnanci vyniká rozmanitou zaměstnaneckou základnou a nabízí pracovní příležitosti k zaměstnávání a podpoře lidí všech věkových skupin. Společnost se snaží vytvořit různorodé pracovní prostředí s respektem vůči všem zaměstnancům a zaměstnankyním a jejich potřebám v pracovním i osobním životě. „Téma věkové diverzity je pro nás velmi důležité. Naším krédem je, že jsme Albert pro všechny. Chceme, aby se u nás všem zaměstnancům a zaměstnankyním pracovalo dobře a dobře se zde cítili. Také jsme se zamýšleli nad tím, jak zlepšit mezigenerační dialog a vzájemnou mezigenerační spolupráci. Proto vznikly zaměstnanecké skupiny YAD neboli Mladý Albert a Zkušený Albert,“ uvedla Denisa Maternová, která v Albertu pracuje jako Employee Experience & Internal Communication Manager. „Dalšími tématy, která jsou pro nás klíčová je tzv. gender neboli podpora žen a vyváženost žen a mužů na všech úrovních, a dále flexibilní a inkluzivní pracovní prostředí, kdy se u nás potkávají i studenti, kterým ještě nebylo 18 a lidé v seniorním věku,“ dodala.
V Albertu se potkávají všechny generace
Ve společnosti Albert ČR se setkávají zástupci a zástupkyně čtyř generací – od baby boomerů, generace X, mileniálů až po nejmladší generaci Z. Společnost se snaží o propojení všech těchto věkových skupin, jejich vzájemnou diskuzi, porozumění si navzájem a otevřenou spolupráci. „Jak můžeme vidět, u nás se potkávají čtyři generace. Poslední tři generace, to je generace X, Y a Z jsou zastoupeny velmi rovnoměrně, kolem 30 %. Tato čísla dobře korespondují s daty ČSÚ, který mapuje údaje o složení české společnosti. Kdybychom se na data podívali podrobně, zjistíme, že procentuální zastoupení těchto generací je podobné jako u nás v Albertu Česká republika. Tady se nám věková diverzita propisuje také do vztahu k zákazníkům, který je pro nás také nesmírně důležitý. Abychom porozuměli potřebám našich zákazníků, musíme znát jejich potřeby a očekávání. Právě naši zaměstnanci nám s tím mohou pomoci tím, že reprezentují různé generace,“ uvedla v rámci workshopu Barbora Vanko, Communications Consultant - PR Healthy & Sustainable v Albert ČR.
Vznik skupiny Young Albert pomohla inspirace z Holandska, kde podobná skupina vznikla kolem roku 2000. Nejprve chodili jen tak neformálně po práci na skleničku nebo na pivo, ale postupně se jejich základna členů a příznivců navýšila tak, že se rozhodli ji formalizovat a posunout dále. Tím inspirovali ostatní země včetně České republiky. Cílem bylo propojit mladé lidi a poznat se navzájem. Chtěli jsme také zjistit, jak se pracuje na centrále a jak na prodejnách nebo v distribučních centrech, abychom si vzájemně pomáhali a inspirovali se.
Zakladatelé a zakladatelky skupiny Experienced Albert se nechali inspirovat svými věkově mladšími kolegy. „Chtěli jsme udělat doplněk k Young Albert a založit skupinu, která bude inspirací pro věkově či služebně starší kolegy a kolegyně, kteří mají za sebou větší životní i pracovní zkušenosti a řeší trochu odlišné věci spojené jak s prací, tak v osobním životě,“ jak řekla členka skupiny Experience Albert, Martina Odehnalová, Reward & HR Services Director. „Nechceme ale žít každý ve své bublině, chceme se vzájemně poznávat a komunikovat spolu. Je to o celém spektru věkové struktury v celé naší společnosti, “ dodala.
MONETA Money Bank also has a program for all generations
At the end of the panel, Klára Escobar, Human Resources Director at MONETA Money Bank, presented their comprehensive MON-Fair program. The program has a total of 5 pillars: gender diversity, parents in Moneta, support for the employment of people with disabilities and disabilities, support for LGBTQ+ and age diversity. "During the Covid pandemic, we began to devote ourselves to informal carers and the so-called “Sandwich Generation”, to whom we provided psychological support and other counselling, which we continue to do even after returning to the office. Our colleagues themselves have brought further cooperation of generations. We started with a thorough analysis of the demographic situation in our country so that we could find the best way to work and communicate with them. We now want to adapt the individual programs and activities in Moneta to this. Last year, for example, we had a very successful workshop on "Midlife" or "Intergenerational Communication". We also intensively devote ourselves to the young generation and young talents, whom we help to start their careers and further develop with us," Klára Escobar described their journey to age diversity.
As part of the Diversity & Inclusion MasterClass project, we will continue to focus intensively on age diversity and intergenerational dialogue in the coming months together with Albert Czech Republic, and we will share other current topics on social networks and the www.diverzita.cz website, examples of good practice of responsible companies adhering to the Diversity Charter.
The Diversity & Inclusion MasterClass project aims to strengthen and support the positive perception of diversity and inclusion in the Czech labour market by employers as important values of sustainability and competitiveness of companies in the 21st century. We have created open support tools in the project – the Diversity Compass analytical tool, which we also presented at the workshop and which will be available in full operation during March. We also presented an excerpt from a series of videos and podcasts on diversity and inclusion as examples of the best practices by signatory companies in the Diversity Charter. Open tools should enable a wider range of employers in the Czech Republic to get closer to the areas of diversity and inclusion in the workplace.
We invite you to watch the attached recording of the entire workshop and to watch our website www.diverzita.cz, where we will intensively communicate the topics of age diversity and "best practices" of our responsible companies this year, including, of course, other D&I topics.
Záznam workshopu
Newsletter
Odebírejte náš newsletter a neunikne vám nic ze světa Charty diverzity a udržitelného rozvoje.
Kontakty
BPS – Byznys pro společnost, z. s.
V Tůních 1357/11, 2. patro
Praha 2, 120 00
Tel.: +420 240 201 195
info@byznysprospolecnost.cz
www.byznysprospolecnost.cz
Financováno z programu Evropské unie Právo, rovnost a občanství
