Tématu věkové diverzity a mezigeneračního dialogu se Byznys pro společnost věnuje dlouhodobě. Aktuálně se tématu věnujeme i v rámci projektu Diversity & Inclusion MasterClass a na workshopu „Mezigenerační dialog - „Young and Experienced Albert jsme představili best practices odpovědných firem. “ Partnerem byla právě společnost Albert Česká republika, která je signatářem Charty Diverzity, a jedním z předních ambasadorů tématu věkové diverzity a mezigeneračního dialogu.
„Za poslední roky jsme prošli procesem, kdy jsme si museli pečlivě a konzistentně stanovit naše priority v oblasti diverzity a zvolit naše témata. Velkou výzvu diverzity vidím v tom, že pokrývá mnoho témat. I my jsme měli pocit, že se musíme věnovat všemu a být ve všem aktivní. Ale nakonec jsme zvolili cestu, že si vybereme témata, která jsou pro nás v dané situaci a v našem oboru klíčová. Právě věková diverzita je pro Albert ČR jedním z těchto témat,“ uvedl v diskuzi Ctirad Nedbálek, viceprezident pro lidské zdroje společnosti Albert Česká republika.
Albert ČR se svými 20.000 zaměstnanci vyniká rozmanitou zaměstnaneckou základnou a nabízí pracovní příležitosti k zaměstnávání a podpoře lidí všech věkových skupin. Společnost se snaží vytvořit různorodé pracovní prostředí s respektem vůči všem zaměstnancům a zaměstnankyním a jejich potřebám v pracovním i osobním životě. „Téma věkové diverzity je pro nás velmi důležité. Naším krédem je, že jsme Albert pro všechny. Chceme, aby se u nás všem zaměstnancům a zaměstnankyním pracovalo dobře a dobře se zde cítili. Také jsme se zamýšleli nad tím, jak zlepšit mezigenerační dialog a vzájemnou mezigenerační spolupráci. Proto vznikly zaměstnanecké skupiny YAD neboli Mladý Albert a Zkušený Albert,“ uvedla Denisa Maternová, která v Albertu pracuje jako Employee Experience & Internal Communication Manager. „Dalšími tématy, která jsou pro nás klíčová je tzv. gender neboli podpora žen a vyváženost žen a mužů na všech úrovních, a dále flexibilní a inkluzivní pracovní prostředí, kdy se u nás potkávají i studenti, kterým ještě nebylo 18 a lidé v seniorním věku,“ dodala.
V Albertu se potkávají všechny generace
Ve společnosti Albert ČR se setkávají zástupci a zástupkyně čtyř generací – od baby boomerů, generace X, mileniálů až po nejmladší generaci Z. Společnost se snaží o propojení všech těchto věkových skupin, jejich vzájemnou diskuzi, porozumění si navzájem a otevřenou spolupráci. „Jak můžeme vidět, u nás se potkávají čtyři generace. Poslední tři generace, to je generace X, Y a Z jsou zastoupeny velmi rovnoměrně, kolem 30 %. Tato čísla dobře korespondují s daty ČSÚ, který mapuje údaje o složení české společnosti. Kdybychom se na data podívali podrobně, zjistíme, že procentuální zastoupení těchto generací je podobné jako u nás v Albertu Česká republika. Tady se nám věková diverzita propisuje také do vztahu k zákazníkům, který je pro nás také nesmírně důležitý. Abychom porozuměli potřebám našich zákazníků, musíme znát jejich potřeby a očekávání. Právě naši zaměstnanci nám s tím mohou pomoci tím, že reprezentují různé generace,“ uvedla v rámci workshopu Barbora Vanko, Communications Consultant - PR Healthy & Sustainable v Albert ČR.
Vznik skupiny Young Albert pomohla inspirace z Holandska, kde podobná skupina vznikla kolem roku 2000. Nejprve chodili jen tak neformálně po práci na skleničku nebo na pivo, ale postupně se jejich základna členů a příznivců navýšila tak, že se rozhodli ji formalizovat a posunout dále. Tím inspirovali ostatní země včetně České republiky. Cílem bylo propojit mladé lidi a poznat se navzájem. Chtěli jsme také zjistit, jak se pracuje na centrále a jak na prodejnách nebo v distribučních centrech, abychom si vzájemně pomáhali a inspirovali se.
Zakladatelé a zakladatelky skupiny Experienced Albert se nechali inspirovat svými věkově mladšími kolegy. „Chtěli jsme udělat doplněk k Young Albert a založit skupinu, která bude inspirací pro věkově či služebně starší kolegy a kolegyně, kteří mají za sebou větší životní i pracovní zkušenosti a řeší trochu odlišné věci spojené jak s prací, tak v osobním životě,“ jak řekla členka skupiny Experience Albert, Martina Odehnalová, Reward & HR Services Director. „Nechceme ale žít každý ve své bublině, chceme se vzájemně poznávat a komunikovat spolu. Je to o celém spektru věkové struktury v celé naší společnosti, “ dodala.
Program pro všechny generace má i MONETA Money Bank
V závěru panelu vystoupila Klára Escobar, Human Resources Director ze společnosti MONETA Money Bank a představila jejich komplexní program MON-Fair. Program má celkem 5 pilířů: genderová diverzita, rodiče v Monetě, dále podpora zaměstnávání osob zdravotně znevýhodněných a hendikepovaných, podpora LGBTQ+ a věková diverzita. „V období pandemie Covidu jsme se začali věnovat neformálně pečujícím a tzv. sandvičové generaci, kterým jsme poskytovali psychologickou podporu a další poradenství, v čemž i po návratu do kanceláří stále pokračujeme. Naše kolegyně a kolegové sami přinesli další spolupráce generací. Začali jsme důkladnou analýzou demografické situace u nás, abychom mohli najít nejlepší způsob, jak s nimi máme pracovat a komunikovat. Tomu nyní chceme přizpůsobit jednotlivé programy a aktivity v Monetě. V minulém roce jsme například měli velmi úspěšný workshop na téma „Midlife“ či „Mezigenerační komunikace“. Intenzivně se také věnujeme mladé generaci a mladým talentům, kterým pomáháme začít jejich kariéru a dále se u nás rozvíjet,“ popsala Klára Escobar jejich cestu k věkové diverzitě.
V rámci projektu Diversity & Inclusion MasterClass se budeme i v následujících měsících společně s Albertem Česká republika intenzivně věnovat věkové diverzitě a mezigeneračnímu dialogu a na sociálních sítích a webových stránkách www.diverzita.cz budeme sdílet další aktuální témata, příklady dobré praxe odpovědných firem dodržujících Chartu diverzity.
Cílem projektu Diversity & Inclusion MasterClass je posílit a podpořit pozitivní vnímání diverzity a inkluze na českém trhu práce ze strany zaměstnavatelů jako důležitých hodnot udržitelnosti a konkurenceschopnosti firem v 21. století. V rámci projektu jsme vytvořili otevřené podpůrné nástroje - analytický nástroj Diversity Compass, který jsme na workshopu také představili a který bude v plném provozu k dispozici v průběhu března. Představili jsme také ukázky ze série videí a podcastů o diverzitě a inkluzi jako příklady osvědčených postupů signatářských firem Charty diverzity. Otevřené nástroje by měly umožnit širšímu okruhu zaměstnavatelů v České republice přiblížit se oblastem diverzity a inkluze na pracovišti.
Zveme vás ke zhlédnutí přiloženého záznamu celého semináře a ke sledování našich webových stránek www.diverzita.cz, kde budeme v letošním roce intenzivně komunikovat témata věkové diverzity a "best practices" našich odpovědných firem, samozřejmě včetně dalších témat D&I.
Záznam workshopu
Newsletter
Odebírejte náš newsletter a neunikne vám nic ze světa Charty diverzity a udržitelného rozvoje.
Kontakty
BPS – Byznys pro společnost, z. s.
V Tůních 1357/11, 2. patro
Praha 2, 120 00
Tel.: +420 739 717 789
info@byznysprospolecnost.cz
www.byznysprospolecnost.cz
Financováno z programu Evropské unie Právo, rovnost a občanství