Na základě stávajícího demografického vývoje a dostupných informací o stárnutí populace včetně plánované penzijní reformy, která počítá s postupným prodloužením věkové hranice odchodu do důchodu, by se i firmy měly systematicky věnovat tématu věkové diverzity. A to především proto, aby si zachovaly svoji ekonomickou a sociální udržitelnost a konkurenceschopnost.
Měly by být otevřené všem generacím zaměstnanců včetně opomíjené věkové kategorie 50+ a brát v úvahu životní cyklus zaměstnanců a jejich potřeby. Důležitý je také mezigenerační dialog a spolupráce, protože dnes se ve firmách potkávají, a budou potkávat, až 4 generace. Každá generace je něčím specifická a má jiná očekávání a představy o pracovním prostředí, pracovní návyky, styl práce a komunikace.
O tom všem jsme diskutovali během networkingu BPS Café pořádaného Byznysem pro společnost ve spolupráci se Škoda Auto, a.s. a Škoda Auto Vysoká škola, který se konal 1.2.2024 přímo v Mladé Boleslavi.
Česko se chlubí jednou z nejnižších hodnot nezaměstnanosti za poslední léta, bez práce je v současné době asi 260 tisíc Čechů. Podrobná sonda ale napoví, že třetinu tvoří lidé nad 50 let, a to pro Česko může do budoucna znamenat problém – podíl osob starších 50 let na celkovém počtu nezaměstnaných v České republice totiž stále roste.
Víte že:
V roce 2050 bude mít Česká republika pravděpodobně 30 % obyvatel ve věku 65 a více let, což odpovídá 3,2 mil. obyvatel
Současný průměrný věk v ČR je 42,7 a v EU je to 44 let
Počet tzv. neformálně pečujících, kteří se starají o své stárnoucí blízké a navíc chodí do práce, je už nyní pravděpodobně kolem 2 milionů osob. Bude to i nadále nejdůležitější a nejpočetněji zastoupená entita na trhu práce, kterou tvoří převážně ženy ve věku 34 – 64 let
Bude se zhoršovat bilance počtu osob ve věku potenciální ekonomické aktivity a neaktivity
Téma věkové diverzity hodně rezonuje zejména napříč firmami a odvětvími, a jsou to opět odpovědné firmy, které se věkové diverzitě aktivně věnují a snaží se zavádět procesy a nástroje Age managementu do praxe, od důkladné analýzy a plánování lidského kapitálu, přes řízení profesního a kariérního rozvoje zaměstnanců v kontextu věku až po zavádění flexibility a mobility, a to jak interní tak i externí.
„My ve Škoda Auto máme velkou věkovou rozmanitost zaměstnanců. Průměrný věk je okolo 42 let a naši zaměstnanci jsou velmi loajální – průměrně u nás pracují více než 13 let. Cítíme tedy, že je potřeba toto reflektovat i v přístupu k Age managementu. Naše setkání s ostatními společnosti mělo nejen za cíl sdílet zkušenosti, ale zejména přinést konkrétní nástroje pro efektivní pojetí věkové diverzity v praxi," uvedla Martina Zimmermann, Diversity Manager, Škoda Auto, a.s.
V úvodní části networkingu zazněly zajímavé prezentace o aktuální situaci v České republice a českém pracovním trhu včetně potenciálního vývoje vzhledem ke stárnutí populace.
Martina Bláhová z Q-Designers správně zmínila, že firmy stále nevyužívají pracovní potenciál lidí ve věku 50 let a více, proto je třeba vytvořit inkluzivní příležitosti a podmínky pro všechny fáze života.
„Odpovědní zaměstnavatelé převážně z privátní sféry věnují věkové diverzitě a stárnutí lidského kapitálu celkově větší pozornost než veřejný sektor. Do budoucna potřebujeme intenzivnější spolupráci mezi státem a privátním sektorem v oblasti aktivní politiky zaměstnanosti s cílem snižovat strukturální nezaměstnanost. Otevřená a systematická spolupráce státu a byznysu je v těchto ekonomických a sociálních výzvách klíčová,“ řekl Pavel Štern, ředitel Byznys pro společnost. „Potřebujeme motivační nástroje pro firmy i zaměstnance, aby lidé zbytečně neodcházeli do předčasného důchodu a zůstali déle ekonomicky aktivní,“ dodal.
HR manažerka Mezi řádky Lucie Halušková měla poutavou prezentaci o jednotlivých generacích na současném trhu práce, v čem se liší a jak s nimi efektivně pracovat a využít jejich potenciál. Součástí prezentace byla i zajímavá data, například o tom, jaké komunikační kanály využívají jednotlivé věkové skupiny. V prezentaci také uvedla, že na 100 pracujících lidí dnes připadá 32,6 seniorů a bude se to zhoršovat. V roce 2050 bude 2,5x více seniorů než dětí a bude chybět 350 milionů korun na důchody. Svým klientům radí, aby realizovali workshopy na téma age managamentu aby si i samotní zaměstnanci byli vědomi důležitosti věkové diverzity na pracovišti. Dále radí využívat specifik jednotlivých generací a zavádět mentoringové programy, ve kterých si budou zaměstnanci vzájemně sdílet své zkušenosti, dovednosti a budou se motivovat.
Součástí networkingu byly i dva praktické workshopy pod vedením lektorů Škoda Auto Vysoká škola, Evy Švejdarové a Davida Holmana, mluvilo se hlavně o sdílení dobré praxe a diskutovalo nad tématy:
Mezigenerační dialog: předsudky & mýty a jak jim můžeme čelit, osvěta zaměstnanců a vzdělávání manažerů, jako klíčového článku efektivní komunikace, který může pomoci bořit bariéry a ovlivňovat pracovní prostředí.
Interní procesy: strategické plánování, nástroje, měření a inkluzivní nábor & řízení profesní kariéry zaměstnanců v kontextu věkové diverzity
Lektoři využili pro workshop nástroje vlastního inovativního a udržitelného vzdělávacího modelu #21stEWA (Empowering Wholeness Adaptive). „V dnešním rychle se vyvíjejícím světě je klíčem k dosažení úspěchu spolupráce a společné úsilí. Jsme hrdí na to, že jsme mohli přispět k hlubšímu porozumění a konstruktivnímu dialogu o věkové rozmanitosti a mezigenerační spolupráci na pracovišti,“ uvedla Eva Švejdarová
Jednotlivé týmy tak spolu sdílely zkušenosti a praktické příklady, jak s věkovou diverzitou pracují ve svých firmách, jaké konkrétní programy využívají, nebo jak řeší problémy, které stárnutí populace na pracovní trh přináší.
„U nás v Albertu se nám skvěle osvědčil program Young&Experienced Albert – pracujeme se všemi generacemi, které naší firmou procházejí. A program je opravdu oblíbený, zaměstnanci mají například možnost podívat se, jak pracují kolegové na jiných místech ve firmě, ale jde i o neformální posezení, výlety a další aktivity,“ řekla Tereza Gardianová z Albert ČR.
Více o práci s věkovou diverzitou ve společnosti Albert ČR čtěte zde: https://diverzita.cz/cs/aktualita/kariera-i-v-60-letech-odpovedne-firmy-nabizi-prilezitost
Jedna pozice, dva manažeři.
Joint-Leadership model nabízí Commerzbank již deset let, prozatím jenom v Německu. Jde o možnost sdíleného vedení, což umožňuje kombinovat různé životní okolnosti, tedy soukromý život a pracovní povinnosti, péči o rodinu, studium nebo koníčky. Dobré vedení se neměří kvantitou, ale kvalitou, tzn., že manažerská odpovědnost může být sdílená nebo rozdělená do pozic na částečný úvazek. Pro správné fungování tohoto modelu je zásadní dobrá komunikace a důvěra mezi manažery sdílející manažerskou pozici a rovněž pravidelné sdílení výstupů ze schůzek. Výhodou tohoto modelu je fakt, že každý z manažerů vnáší do práce vlastní předchozí zkušenosti, své silné stránky a síť kontaktů nabízející širší záběr nežli jedna osoba,” sdílel velmi zajímavou praktickou inspiraci Dominik Illy, Talent Management Specialist z Commerzbank AG.
Stárnutí populace představuje zásadní sociální a ekonomickou výzvou pro český trh práce. Zkušenosti dobré praxe ukazují, že otevřený a flexibilní trh práce pro všechny generace podporuje konkurenceschopnost a ekonomický rozvoj nejen firem, ale celé společnosti.
Děkujeme společnosti Škoda Auto, a.s. a Škoda Auto Vysoká škola za spolupráci na eventu, zejména Martině Zimmermann, Diversity Manager, Škoda Auto, a.s., Sandře Lacinové, ředitelce Škoda Auto Vysoká škola, Tereze Haklové a lektorům, Evě Švejdarové a Davidu Holmanovi.
Poděkování patří také externím spíkrům, Martině Bláhové z Q-Designers a Lucii Haluškové, HR Mezi řádky, za jejich podnětné informace.
PREZENTACE: Age Management a současné generace na trhu práce-Lucie Halušková
PREZENTACE: Aktivní stáří_Martina Bláhová Q-Designers
PREZENTACE: Věková diverzita v datech_Byznys pro společnost
PRAKTICKÉ VÝSTUPY z WORKSHOPů
Newsletter
Odebírejte náš newsletter a neunikne vám nic ze světa Charty diverzity a udržitelného rozvoje.
Kontakty
BPS – Byznys pro společnost, z. s.
V Tůních 1357/11, 2. patro
Praha 2, 120 00
Tel.: +420 240 201 195
info@byznysprospolecnost.cz
www.byznysprospolecnost.cz
Financováno z programu Evropské unie Právo, rovnost a občanství