V pátek 16. června proběhl v pražském hotelu Hilton již sedmý ročník konference Pride Business Forum, která se věnuje LGBT rovnosti ve firmách. Součástí programu byla i prezentace výzkumu, který ukázal, že v posledních letech došlo k pozitivnímu posunu postavení LGBT zaměstnanců v ČR.
I díky aktivitám spojeným s Pride Business Forem došlo za poslední tři roky k významnému posunu v postavení LGBT zaměstnanců. Ukazují to výsledky exkluzivního průzkumu „LGBT jako součást diverzity na pracovišti“, který zveřejnila platforma Byznys pro společnost, národní koordinátor evropské Charty diverzity v České republice a největší nevládní organizace podporující rozvoj odpovědného podnikání a diverzity.
„Je zřejmé, že téma LGBT se daří prosazovat v souvislosti s tím, jak si obecně firmy uvědomují potřebu vyšší podpory diverzity. Současná situace na trhu práce vede zaměstnavatele k tomu, že více přemýšlejí o individuálních potřebách potenciálních i stávajících zaměstnanců,“ říká Pavlína Kalousová, předsedkyně Byznys pro společnost.
V rámci průzkumu odpovídali zaměstnanci i zaměstnavatelé. 76 % zúčastněných firem jsou pobočkou nadnárodní korporace – tyto firmy mají častěji téma LGBT jako součást své HR politiky. Výsledky ukázaly výrazný posun od roku 2015 a to jak z pohledu firem, tak i LGBT zaměstnanců.
Hlavní závěry výzkumu z pohledu firem
Převážná většina velkých firem v České republice dnes již má strategii diverzity a 56 % ji aktivně propaguje. Součástí politiky diverzity je u 28 % společností i téma LGBT a aktivně jej podporují i komunikují. To je výrazný rozdíl oproti roku 2015, kdy se tématu věnovalo pouze 10 % společností. Pokleslo i procento firem, které zatím téma LGBT nepodporuje a nevidí to jako problém. Nyní je to 32 % firem, zatímco v roce 2015 na tuto otázku odpovědělo kladně 50 % z nich.
Významně se také zvýšil podíl firem (z 10 % v roce 2015 na 36 % v roce 2017), které otevřeně nabízejí LGBT zaměstnancům stejné benefity a jasně to komunikují. Jde například o sladění výhod pro heterosexuální a homosexuální páry. Pozitivní je, že klesl počet firem, které byly připraveny poskytnout stejné výhody i LGBT zaměstnancům pouze na vyžádání (v roce 2015 to bylo 45 %, nyní 28 %), neboť se přesunuly mezi firmy, které je aktivně nabízejí.
Hlavní závěry výzkumu z pohledu zaměstnanců
LGBT zaměstnanci a zaměstnankyně oceňují vstřícný postoj firem k nim a je to pro ně jedním z klíčových faktorů při posuzování možností uplatnění na trhu práce. Pro 70 % z nich je při hledání nového zaměstnání důležité, zda zaměstnavatel diverzitu na pracovišti otevřeně podporuje.
Také jejich vnímání své pozice v zaměstnání se oproti situaci v posledních několika letech významně mění – svědčí o tom výzkum, který uskutečnil Prague Pride. Zatímco v roce 2013 prožilo před kolegy coming-out 14 % LGBT zaměstnanců, dnes je to 19 %. Situaci, která by se dala popsat jako „nedávám svou sexuální orientaci na odiv při každé příležitosti, ale pokud se někdo zeptá, nemám problém o ní na pracovišti mluvit“, prožívá v zaměstnání 61 % LGBT zaměstnanců (v roce 2013 to bylo 53 %). 13 % lidí se na pracovišti svěřilo se svou orientací „jen pár kolegům“ (v roce 2013 to bylo 21 %). A sexuální orientaci dnes na pracovišti tají pouhých 7 % lidí, oproti 12 % v roce 2013.
Stále více lidí se také domnívá, že sexuální orientace nemá na vývoj kariéry vliv – 74 % oproti 63 % v roce 2013. O negativních důsledcích také hovoří méně lidí – 19 % dnes oproti 26 % v roce 2013 a dokonce 28 % v roce 2015.
Celková atmosféra na pracovišti se vůči LGBT zaměstnancům rovněž mění. Zcela liberální je pro 45 % z nich (v roce 2013 to bylo 34 %), jako převážně pozitivní ji dnes vnímá 31 % (oproti 29 % v roce 2013). Výrazně však pokleslo zejména procento, kdy zaměstnanci označují atmosféru na pracovišti jako „převážně nepřátelskou“ – ze 21 % v roce 2013 na 13 %. Velmi dobrou zprávou je také to, že ubylo lidí, kteří čelí v zaměstnání „nenávistné“ atmosféře. Ze 14 % v roce 2013 a dokonce 16 % v roce 2015 je dnes pouhých 10 %.
Na druhou stranu paradoxně vzrostl počet lidí, kteří se na pracovišti přece jen museli vyrovnávat s diskriminací. Ano odpovědělo 18 % dotázaných (oproti 15 % v roce 2013). „Toto číslo souvisí i s tím, jak roste počet lidí, které se nebojí v zaměstnání přihlásit ke své LGBT orientaci. To, že roste počet zaměstnanců, kteří se i v zaměstnání nebojí přihlásit k tomu, kým opravdu jsou a neoddělují svůj soukromý a pracovní život, považuji za pozitivní,“ podotýká Czeslaw Walek, předseda Prague Pride.
Pride Business Forum: Out & Equal in Central Eastern Europe
V letošním roce se konference Pride Business Forum uskutečnila ve spolupráci s americkou organizací Out & Equal, která se LGBT rovnosti věnuje již dvacet let. Proto byla tématem konference situace LGBT osob ve středoevropském prostoru. Na konferenci se mluvilo mimo jiné i o tom, jaký má prosazování LGBT rovnosti na pracovišti dopad na business a účastníci se seznámili s příklady dobré praxe z regionu.
Díky tomu, že společnost Out & Equal spojila své síly s Pride Business Forum, vznikl největší summit o rovnosti LGBT na pracovišti ve střední a východní Evropě,“ řekla Selisse Berry, zakladatelka a CEO Out & Equal. „Nedávno jsme oslavili 20. výročí organizace Out & Equal, která podporuje LGBT rovnost na pracovišti po celém světě. Tuto organizaci jsem založila v roce 1996, protože jsem věřila, a doposud věřím, že nikdo by neměl být dohnán do situace, kdy si musí vybrat mezi kariérou, kterou miluje, a autentickým životem s integritou. Nebo si vybrat mezi milovanou kariérou a milovanou osobou. Jsem proto ráda, že se můžeme podílet na tak významné události, jako je Pride Business Forum, která propaguje rovnost leseb, gayů, bi a transgender osob na pracovištích ve střední a východní Evropě.“
Pride Business Forum Memorandum 2017+
Pride Business Forum vzniklo před sedmi lety a v letošním roce se přerodilo v dlouhodobou iniciativu, která realizuje aktivity během celého roku. Ta byla stvrzena 16. 3. 2017 ze strany IBM, Vodafone, Ogilvy, Hilton Hotel, Byznys pro společnost a Prague Pride, kteří podepsali „Pride Business Forum Memorandum 2017+“. Jeho cílem je podpořit zaměstnavatele v zavádění principů LGBT diverzity a zaměstnance v jejich úsilí o dosažení férového přístupu firem ke každému bez ohledu na sexuální orientaci. Memorandum, jako hlavní manifest iniciativy, má zároveň rozvinout veřejnou diskuzi na toto téma. Je to další milník k tomu, aby se LGBT zaměstnanci mohli cítit na svém pracovišti sami sebou. V rámci konference Pride Business Forum se k Memorandu připojily další dvě firmy – Clearstream a Accenture.
Vedle prezentací a panelových diskuzí se mohli návštěvníci také účastnit dvou sérií workshopů. V roli facilitátorů vystoupili Steve Roth (Out & Equal), Czeslaw Walek (Prague Pride), Marijn Pijnenburg a Petr Kašpar (IBM), Harry Odenhoven (Vodafone), Dita Stejskalová (Ogilvy) a Pavlína Kalousová (Byznys pro společnost, česká Charta diverzity).
Osobnosti Pride Business Forum 2017 a stěžejní informace
Fotogalerie ZDE
I díky aktivitám spojeným s Pride Business Forem došlo za poslední tři roky k významnému posunu v postavení LGBT zaměstnanců. Ukazují to výsledky exkluzivního průzkumu „LGBT jako součást diverzity na pracovišti“, který zveřejnila platforma Byznys pro společnost, národní koordinátor evropské Charty diverzity v České republice a největší nevládní organizace podporující rozvoj odpovědného podnikání a diverzity.
„Je zřejmé, že téma LGBT se daří prosazovat v souvislosti s tím, jak si obecně firmy uvědomují potřebu vyšší podpory diverzity. Současná situace na trhu práce vede zaměstnavatele k tomu, že více přemýšlejí o individuálních potřebách potenciálních i stávajících zaměstnanců,“ říká Pavlína Kalousová, předsedkyně Byznys pro společnost.
V rámci průzkumu odpovídali zaměstnanci i zaměstnavatelé. 76 % zúčastněných firem jsou pobočkou nadnárodní korporace – tyto firmy mají častěji téma LGBT jako součást své HR politiky. Výsledky ukázaly výrazný posun od roku 2015 a to jak z pohledu firem, tak i LGBT zaměstnanců.
Hlavní závěry výzkumu z pohledu firem
Převážná většina velkých firem v České republice dnes již má strategii diverzity a 56 % ji aktivně propaguje. Součástí politiky diverzity je u 28 % společností i téma LGBT a aktivně jej podporují i komunikují. To je výrazný rozdíl oproti roku 2015, kdy se tématu věnovalo pouze 10 % společností. Pokleslo i procento firem, které zatím téma LGBT nepodporuje a nevidí to jako problém. Nyní je to 32 % firem, zatímco v roce 2015 na tuto otázku odpovědělo kladně 50 % z nich.
Významně se také zvýšil podíl firem (z 10 % v roce 2015 na 36 % v roce 2017), které otevřeně nabízejí LGBT zaměstnancům stejné benefity a jasně to komunikují. Jde například o sladění výhod pro heterosexuální a homosexuální páry. Pozitivní je, že klesl počet firem, které byly připraveny poskytnout stejné výhody i LGBT zaměstnancům pouze na vyžádání (v roce 2015 to bylo 45 %, nyní 28 %), neboť se přesunuly mezi firmy, které je aktivně nabízejí.
Hlavní závěry výzkumu z pohledu zaměstnanců
LGBT zaměstnanci a zaměstnankyně oceňují vstřícný postoj firem k nim a je to pro ně jedním z klíčových faktorů při posuzování možností uplatnění na trhu práce. Pro 70 % z nich je při hledání nového zaměstnání důležité, zda zaměstnavatel diverzitu na pracovišti otevřeně podporuje.
Také jejich vnímání své pozice v zaměstnání se oproti situaci v posledních několika letech významně mění – svědčí o tom výzkum, který uskutečnil Prague Pride. Zatímco v roce 2013 prožilo před kolegy coming-out 14 % LGBT zaměstnanců, dnes je to 19 %. Situaci, která by se dala popsat jako „nedávám svou sexuální orientaci na odiv při každé příležitosti, ale pokud se někdo zeptá, nemám problém o ní na pracovišti mluvit“, prožívá v zaměstnání 61 % LGBT zaměstnanců (v roce 2013 to bylo 53 %). 13 % lidí se na pracovišti svěřilo se svou orientací „jen pár kolegům“ (v roce 2013 to bylo 21 %). A sexuální orientaci dnes na pracovišti tají pouhých 7 % lidí, oproti 12 % v roce 2013.
Stále více lidí se také domnívá, že sexuální orientace nemá na vývoj kariéry vliv – 74 % oproti 63 % v roce 2013. O negativních důsledcích také hovoří méně lidí – 19 % dnes oproti 26 % v roce 2013 a dokonce 28 % v roce 2015.
Celková atmosféra na pracovišti se vůči LGBT zaměstnancům rovněž mění. Zcela liberální je pro 45 % z nich (v roce 2013 to bylo 34 %), jako převážně pozitivní ji dnes vnímá 31 % (oproti 29 % v roce 2013). Výrazně však pokleslo zejména procento, kdy zaměstnanci označují atmosféru na pracovišti jako „převážně nepřátelskou“ – ze 21 % v roce 2013 na 13 %. Velmi dobrou zprávou je také to, že ubylo lidí, kteří čelí v zaměstnání „nenávistné“ atmosféře. Ze 14 % v roce 2013 a dokonce 16 % v roce 2015 je dnes pouhých 10 %.
Na druhou stranu paradoxně vzrostl počet lidí, kteří se na pracovišti přece jen museli vyrovnávat s diskriminací. Ano odpovědělo 18 % dotázaných (oproti 15 % v roce 2013). „Toto číslo souvisí i s tím, jak roste počet lidí, které se nebojí v zaměstnání přihlásit ke své LGBT orientaci. To, že roste počet zaměstnanců, kteří se i v zaměstnání nebojí přihlásit k tomu, kým opravdu jsou a neoddělují svůj soukromý a pracovní život, považuji za pozitivní,“ podotýká Czeslaw Walek, předseda Prague Pride.
Pride Business Forum: Out & Equal in Central Eastern Europe
V letošním roce se konference Pride Business Forum uskutečnila ve spolupráci s americkou organizací Out & Equal, která se LGBT rovnosti věnuje již dvacet let. Proto byla tématem konference situace LGBT osob ve středoevropském prostoru. Na konferenci se mluvilo mimo jiné i o tom, jaký má prosazování LGBT rovnosti na pracovišti dopad na business a účastníci se seznámili s příklady dobré praxe z regionu.
Díky tomu, že společnost Out & Equal spojila své síly s Pride Business Forum, vznikl největší summit o rovnosti LGBT na pracovišti ve střední a východní Evropě,“ řekla Selisse Berry, zakladatelka a CEO Out & Equal. „Nedávno jsme oslavili 20. výročí organizace Out & Equal, která podporuje LGBT rovnost na pracovišti po celém světě. Tuto organizaci jsem založila v roce 1996, protože jsem věřila, a doposud věřím, že nikdo by neměl být dohnán do situace, kdy si musí vybrat mezi kariérou, kterou miluje, a autentickým životem s integritou. Nebo si vybrat mezi milovanou kariérou a milovanou osobou. Jsem proto ráda, že se můžeme podílet na tak významné události, jako je Pride Business Forum, která propaguje rovnost leseb, gayů, bi a transgender osob na pracovištích ve střední a východní Evropě.“
Pride Business Forum Memorandum 2017+
Pride Business Forum vzniklo před sedmi lety a v letošním roce se přerodilo v dlouhodobou iniciativu, která realizuje aktivity během celého roku. Ta byla stvrzena 16. 3. 2017 ze strany IBM, Vodafone, Ogilvy, Hilton Hotel, Byznys pro společnost a Prague Pride, kteří podepsali „Pride Business Forum Memorandum 2017+“. Jeho cílem je podpořit zaměstnavatele v zavádění principů LGBT diverzity a zaměstnance v jejich úsilí o dosažení férového přístupu firem ke každému bez ohledu na sexuální orientaci. Memorandum, jako hlavní manifest iniciativy, má zároveň rozvinout veřejnou diskuzi na toto téma. Je to další milník k tomu, aby se LGBT zaměstnanci mohli cítit na svém pracovišti sami sebou. V rámci konference Pride Business Forum se k Memorandu připojily další dvě firmy – Clearstream a Accenture.
Vedle prezentací a panelových diskuzí se mohli návštěvníci také účastnit dvou sérií workshopů. V roli facilitátorů vystoupili Steve Roth (Out & Equal), Czeslaw Walek (Prague Pride), Marijn Pijnenburg a Petr Kašpar (IBM), Harry Odenhoven (Vodafone), Dita Stejskalová (Ogilvy) a Pavlína Kalousová (Byznys pro společnost, česká Charta diverzity).
Osobnosti Pride Business Forum 2017 a stěžejní informace
- Lindsay-Rae McIntyre, IBM – viceprezidentka Human Resources for Business and Technical Leadership, Chief Diversity Officer „Chceme umožnit zaměstnancům, aby s námi rostli a měli inkluzivní prostředí.“
- Harry Odenhoven, Vodafone – ředitel skupiny pro oblast zákazníků a provoz, Executive sponsor pro LGBT „Ředitelé by měli být otevření. Schopnost změny vyžaduje rozmanité zaměstnance.“
- Selisse Berry – zakladatelka a CEO Out & Equal „Sdílet svůj příběh je pro LGBT zaměstnance osvobozující.“
- Steve Roth - Out & Equal
- Marijn Pijnenburg a Petr Kašpar - IBM
- Jean-Luc Vay – Prout at Work „Pokud je firma otevřená LGBT zaměstnancům, je otevřená všem.“
- Anna Szwagiel – Credit Suisse „V Polsku existují velké rozdíly mezi velkým a malým městem. To co žene věci kupředu jsou firmy, které přejímají zahraniční kulturu.“
- Dita Stejskalová - Ogilvy
- Gergely Horvath, GE – globální testovací analytik, evropský regionální zástupce pro GLBTA (Gay, Lesbian, Bisexual, Transgender and Allies Alliance) a jeden z ředitelů maďarského centra GE „Důležitá je podpora spojenců a vytvoření jejich sítě.“
- Monika Ladmanová – poradkyně komisařky EK pro spravedlnost, spotřebitele a rovnost žen a mužů „EK plánuje zvyšování diverzity a inkluze. Dalším milníkem bude přijetí antidiskriminační směrnice.“
- Petr Kubla – HP „Osvědčilo se mi říkat vlastní příběh, který nikdo nemůže zpochybnit a využít spojence, kteří mohou vystupovat před firmou a říkat, že mít LGBT kolegy je v pořádku.“
- Czeslaw Walek – předseda Prague Pride z.s.
- Pavlína Kalousová – předsedkyně platformy Byznys pro společnost „Z USA bychom si měli vzít poučení, že věci se mění, pokud se o nich mluví.“
Fotogalerie ZDE
Newsletter
Odebírejte náš newsletter a neunikne vám nic ze světa Charty diverzity a udržitelného rozvoje.
Úspěšně jste se přihlásili k odběru newsletteru.
Kontakty
BPS – Byznys pro společnost, z. s.
V Tůních 1357/11, 2. patro
Praha 2, 120 00
Tel.: +420 739 717 789
info@byznysprospolecnost.cz
www.byznysprospolecnost.cz
Financováno z programu Evropské unie Právo, rovnost a občanství