Jak Continental v České republice pomáhá a podporuje integraci a začlenění ukrajinských lidí
Continental Automotive – Brandýs nad Labem
V našich 4 závodech Continental Automotive v Brandýse nad Labem jsme před invazí na Ukrajinu zaměstnávali 480 ukrajinských zaměstnanců. Po invazi se většina našich zaměstnanců snažila kontaktovat své nejbližší, případně je relokovat do České republiky. Ihned jsme alokovali naše síly a kapacity, abychom zmapovali situaci na adresnou konkrétní pomoc našim kolegům ve firmě a jejich rodinám.
Nabídli jsme jednorázové finanční prostředky v podobě zálohy na mzdu ukrajinským kolegům a poskytovali jsme telefony a SIM karty pro volání na Ukrajinu. Ve spolupráci se společností JOBka jsme spustili online aplikaci pro naše ukrajinské zaměstnance, kde jim pravidelně poskytujeme informace o situaci, a skrze kterou nám oni mohou ve svém rodném jazyce posílat podněty ke konkrétním krokům či pomoci. Nejen se všemi našimi ukrajinskými kolegy, ale také ruskými a běloruskými, jsme se osobně setkali. Zajímáme se o jejich jednotlivé konkrétní situace a ptáme se, jak můžeme pomoci. V prvních dnech jsme měli okamžitě připraveno 70 ubytovacích lůžek. Sestavili jsme tým dobrovolníků, který pomáhá v mnoha oblastech: transport a ubytování, zajištění školek a škol, organizaci hmotné sbírky atd.
V době před vypuknutím krize jsme měli otevřené pozice v různých odděleních naší společnosti (výroba, sklad, inženýring, aj.) a v současné době se nám podařilo velké množství z těchto volných míst obsadit právě rodinnými příslušníky našich zaměstnanců. Nyní vnímáme jako zásadní, jak dlouhé trvání bude invaze na Ukrajinu mít. Snažíme se dělat všechny kroky k tomu, abychom nově příchozí zaměstnance integrovali do české společnosti a nabídli jim zde plné zázemí včetně začlenění například jejich dětí do školního systému. Continental také spustil zaměstnaneckou sbírku ve spolupráci s Člověkem v tísni, kde se našim zaměstnancům podařilo vybrat úctyhodnou částku, která putovala na podporu adaptačních skupin pro ukrajinské děti na Brandýsku.
Continental Barum – Otrokovice
V našem závodě v Otrokovicích bylo na začátku vůbec nejtěžší po vyhlášení válečného konfliktu naše zaměstnance z Ukrajiny uklidnit – byl to pro ně ŠOK. Vyslechnout je a poskytnout psychologickou podporu, že jsme s nimi, a pomoci jim a jejich rodinám. Do toho se zapojili nejen personalisté, ale hlavně mistři. Udělili jsme ihned na požádání pracovní volna pro dojezd k hranicím a vyzvednutí rodinných příslušníků, kteří se stihli dopravit ke hranicím.
Začali jsme okamžitě překládat důležité informace a na našem firemním intranetu jsme se snažili poskytnout veškeré dostupné informace např. ze stránek ministerstva vnitra. Propojili jsme se s celou skupinou ukrajinských zaměstnanců přes sociální sítě a poskytovali aktualizované informace o vývoji situace a možnosti pomoci (např. zřizování vlaků pro uprchlíky a cesty únikových koridorů z Ukrajiny).
Určili jsme osoby se znalostí jazyka na personálním oddělení, které byly 24 hodin denně k dispozici na telefonu včetně víkendu pro odpovídání dotazů a poskytnutí morální a psychické podpory. Hned od začátku jsme spolupracovali s Centrem pro integraci cizinců ve Zlíně a Charitou, kdy jsme si vyměňovali informace a zkušenosti s řešením nově vzniklých problémů a situací s uprchlíky.
Bylo náročné sledovat a orientovat se v legislativních změnách a nových informacích, které v rámci reakce na konflikt a uprchlickou krizi začali publikovat instituce, zejména Ministerstvo vnitra, Imigrační centrum, Svaz průmyslu a obchodu ČR a Úřad práce. Pomáhali jsme řešit pracovní povolení, bankovní účty, školky apod. po příjezdu ukrajinských uprchlíků, dokud nezačala fungovat integrační centra.
Pomohli jsme zprostředkovat kontakt na humanitární organizace pro rodiče, kteří měli nezletilé děti na Ukrajině a potřebovali pomoc s dopravou na hranice. Při příjezdu rodin do Otrokovic jsme ihned zajistili ubytování ve firemních ubytovnách a zajistili kapacitu ve smluvních hotelech. V oblasti ubytování bylo na začátku velmi úzké místo. Nebyla dostatečná kapacita. Oslovili jsme ke spolupráci město Otrokovice, které vyčlenilo volný objekt, a firma Continental Barum poskytla finanční prostředky na rekonstrukci.
Dále jsme navázali spolupráci s Organizací DDM Sluníčko (zřizovatel město Otrokovice), která poskytlo ubytování především matkám a dětem. Materiálně jsme pomohli s potřebami k vybavení (hygiena, prostěradla, hračky, papíry, nůžky a další pro zabavení dětí). Do materiální pomoci se přidali i naši zaměstnanci.
„DDM je senzační…děvčata organizují narozeninové párty pro děti, starají se o zábavu. Byly na zavolání ihned k dispozici při příjezdech rodin, a měli vždy připravené jídlo a čaj.“
Dále jsme materiálně spolu se zaměstnanci podpořili adaptační skupinu v Kroměříži.
Rodinné příslušníky jsme začali také zaměstnávat. Zaměstnali jsme i psycholožku, rovněž uprchlici, která poskytla psychologickou podporu uprchlým rodinám, ale i zaměstnancům, kteří nebyli schopni si rodiny přivést přes hranice.
Jeden srdcový příběh: sociální výpomoc byla poskytnuta pro překlad rozsáhlé zdravotní dokumentace našeho ukrajinského zaměstnance, který si k nám dopravil dva autistické syny. Dokumentace pak sloužila pro speciální zařízení – školu, kde jsou synové umístěni, jak k nim v rámci vzdělávání přistupovat.
Náš personální příběh: Naše personalistka Lenka se znalostí jazyka stále jako dobrovolník pomáhá ve svém volném čase při výuce českého jazyka dětí v místní škole a pomáhá v Centru pro integraci cizinců při hlídání dětí, když si rodiče vyřizují dokumenty.
Ve firmě jsme dále začali výuku českého jazyka. Do příjmového procesu a procesu zapracování je nově včleněna i intenzivní 3denní výuka českého jazyka pro nové ukrajinské pracovníky. Jejich reakce na tento kurz jsou velmi pozitivní. Ukrajinští pracovníci u nás při nástupu automaticky obdrží 2 stručné slovníky – jeden pro běžné fungování (banka, pošta, obchod…), druhý odborný určený pro práci na daném provoze.
Zdroj: Barum Continental
Newsletter
Odebírejte náš newsletter a neunikne vám nic ze světa Charty diverzity a udržitelného rozvoje.
Kontakty
BPS – Byznys pro společnost, z. s.
V Tůních 1357/11, 2. patro
Praha 2, 120 00
Tel.: +420 739 717 789
info@byznysprospolecnost.cz
www.byznysprospolecnost.cz
Financováno z programu Evropské unie Právo, rovnost a občanství