Bude příští James Bond jezdit v elektromobilu? Je to nevyhnutelné, myslí si manažeři v Hyundai
V elektromobilitě je budoucnost, jedině tak se Evropa pohne k cíli snížit do roku 2050 emise z dopravy o 90 procent. Shodli se na tom účastníci debaty „Elektromobilita a spravedlivá zelená transformace“, která proběhla minulý týden v nošovické automobilce Hyundai. Došlo i na známého filmového agenta 007 Jamese Bonda. Podle top manažerů Hyundai je téměř nevyhnutelné, že i on nakonec přesedlá do elektromobilu.
V Česku dnes jezdí zhruba 18 tisíc osobních elektromobilů, v Evropě jsme stále na předposledním místě ještě před Slovenskem. Hlavním důvodem je podle generálního ředitele Hyundai Motor Czech Martina Saitze jejich vysoká pořizovací cena. Elektroauta jsou nadto stále dražší než ta se spalovacími motory.
„Transformace v automobilovém průmyslu je revoluční. To sebou nese obrovské investiční náklady s nejistou budoucností toho, jestli nám to dokáže dostat zpátky peníze, které jsme investovali. Automobilky se v počátku zaměřily na větší auta, která šlo lépe marketingově prodat. Ale počkejme si pár let, kdy se na trh začnou dávat i malá auta, která pak budou mnohem dostupnější. My takové auto budeme mít už v roce 2024, “ řekl v debatě Martin Saitz. „Klíčová je i podpora státu. Nejsme v Evropě sami, a pokud bude podpora státu nedostatečná, převálcují nás jiné trhy,“ upozornil.
Česko chystá podpořit elektromobilitu
Ministerstvo dopravy teď v rámci svého dotačního programu uvolní až šest miliard korun na podporu dobíjecích stanic, a zároveň vodíkové plnící stanice. „Do budoucna nesmíme podcenit rozvoj dobíjecí infrastruktury. Ta je zatím dostačující, ale musíme držet krok s nárůstem elektromobility,“ komentoval Jan Bezděkovský, pověřenec Ministra dopravy pro čistou mobilitu.
„Dále ve spolupráci s ministrem životního prostředí ladíme využití prostředků z Modernizačního fondu v oblasti alternativních pohonů na železnici, podporu nákupu bezemisních autobusů, podporu nákladních aut s alternativním pohonem pro podnikatele a dále navazující výzvu pro veřejný sektor. V mnohém budeme pionýry, ale musí se to povést, jelikož jestli se někde nebude dařit plnit závazky Česku, tak zejména v oblasti dopravy. Udržitelnost má však 3 pilíře – enviromentální, ekonomický a sociální, které je potřeba mít stále na paměti,“ řekl další host diskuze, Jaroslav Kepka z Ministerstva životního prostředí.
Ministerstvo průmyslu a obchodu pak chce podpořit elektromobilitu ve firmách – na pořízení bezemisních vozidel a neveřejných dobíjecích stanic chce dát celkem 2 miliardy korun, 1,7 miliardy korun pak na podporu nákupu až 4 555 bezemisních vozidel a 500 cargo elektrokol. Peníze půjdou z Národního plánu obnovy, tedy z evropských peněz.
„Elektromobilita může být pro Českou republiku a jeho automobilový průmysl příležitostí. Nestačí však pouze financování. Aby byly podniky motivovány k realizaci nových ziskových projektů a k inovacím, jsou zapotřebí strategické reformy, které pro přechod na řešení s nulovými emisemi vytvoří podmínky“, upozornila v debatě vedoucí Zastoupení Evropské komise v Česku Monika Ladmanová.
Byznys a veřejná správa musí spolupracovat
Hostem debaty byla i dlouholetá primátorka Třince Věra Palkovská. Město je průkopníkem elektromobily, jezdí zde deset elektrických autobusů. „U nás prosazujeme chytrá správa, chytré životní prostředí a s tím související chytrou, tedy čistou mobilitu. Není to však jen o ní, patří k tomu i železniční doprava, a cyklo doprava. Máme deset autobusů, potřebovali bychom další dvacítku. Provoz elektrobusů nás však stojí mnohem více než provoz těch klasických. Bez státní podpory měst to nepůjde,“ upozornila Věra Palkovská.
Podle Petra Holici ze Svazu průmyslu a obchodu je klíčová spolupráce všech aktérů kolem elektromobility. „Moravskoslezský kraj je svým způsobem taková laboratoř: je zde propojení byznysu s veřejnou správou – výborný příklad je právě Třinec. Máme zde navíc ve spolupráci se zaměstnavateli tzv. duální vzdělávání, máme tu Vysokou školu báňskou s obory jako je materiálové inženýrství nebo moderní pohody. To dohromady dává šanci prohlubovat zde inovace a přenášet je i do dalších krajům,“ řekl Petr Holica během debaty.
Jsem velmi rád, že díky platformě odpovědných firem Byznys pro společnost jsme měli příležitost hostit kulatý stůl na téma čisté mobility a sdílet tak nejnovější poznatky a názory s mnoha inspirativními řečníky. Věřím, že i pro všechny zúčastněné bylo zajímavé diskutovat přímo v srdci dění, tedy v našem výrobním závodě, který má s elektromobilitou bohaté zkušenosti i velké plány do budoucna“, zhodnotil debatu vedoucí administrativní sub-divize Hyundai Motor Manufacturing Czech Petr Michník.
Debatu organizovala aliance odpovědných firem Byznys pro společnost ve spolupráci se společností Hyundai Motor Manufacturing Czech v rámci programu „Odpovědné a inovativní Česko“.
Newsletter
Odebírejte náš newsletter a neunikne vám nic ze světa Charty diverzity a udržitelného rozvoje.
Kontakty
BPS – Byznys pro společnost, z. s.
V Tůních 1357/11, 2. patro
Praha 2, 120 00
Tel.: +420 739 717 789
info@byznysprospolecnost.cz
www.byznysprospolecnost.cz
Financováno z programu Evropské unie Právo, rovnost a občanství