Vodafone loni snížil emise o 86 % a v jeho nevyšším vedení zasedá 40 % žen
Více přenesených dat, robustnější infrastruktura, a přesto radikální pokles uhlíkových emisí. Právě to charakterizuje uplynulý obchodní rok ve Vodafonu z pohledu nefinančních dat. Nově zveřejněná Zpráva o udržitelném podnikání dává nahlédnout i pod pokličku vnitřního fungování firmy. Uvádí například, že v nejvyšším managementu zasedá stále více žen, a také boří zažitý stereotyp, že práce na částečný úvazek láká jen maminky s malými dětmi.
Vodafone vydává zprávu o udržitelném podnikání už několik let, report za uplynulý obchodní rok však poskytuje zatím nejpodrobnější přehled o tom, jak se firmě daří naplňovat své cíle a strategie v budování digitální společnosti, ochraně planety nebo inkluzi. „Aby udržitelné podnikání nebylo jen prázdnou floskulí, je potřeba sbírat množství mnohdy obtížně dostupných dat, která následně interně a částečně externě auditujeme a transparentně zveřejňujeme. I to patří k řádnému řízení udržitelnosti,“ říká Zuzana Holá, ředitelka komunikace a udržitelnosti Vodafonu.
Více přenesených dat s menší uhlíkovou stopou
Jak ukazují statistiky nejen Vodafonu, v posledních letech výrazně roste objem přenesených dat. Ačkoliv jejich spotřeba dramaticky stoupá, díky modernizaci sítí a využívání zelené energie se Vodafonu daří postupně snižovat uhlíkovou stopu. „Naše data například ukazují, že množství mobilních přenesených dat loni stouplo o 40 %,” popisuje Zuzana Holá.
Celková spotřeba elektrické energie ve Vodafonu stoupla v minulém obchodním roce o 22 %. I přesto se podařilo díky využívání zelené energie razantně snížit uhlíkovou stopu z vlastního provozu (scope 1 a scope 2) na 1 850 tun CO2, což je o 86 % méně v porovnání s předchozím obdobím. „Pokud se podíváme na množství emisí přepočtené na jednotku přenesených dat, kleslo meziročně dokonce o 91 %,“ doplňuje Holá. Jde tak o pozitivní krok k dosažení uhlíkové neutrality, které firma plánuje dosáhnout ve vlastním provozu do roku 2030 a v dodavatelském řetězci maximálně o deset let později.
Kromě toho ovšem Vodafone může pomoct zmírňovat dopad na životní prostředí i svým firemním zákazníkům. „Chytrá řešení nejen nahrazují jednotlivé technologie, čímž může docházet k úspoře energií, ale mohou spotřebu i lépe řídit. Za loňský rok jsme pomocí řešení Internetu věcí přispěli k úspoře 21 822 tun oxidu uhličitého u našich zákazníků, což je oproti roku předchozímu nárůst o 32 %,“ říká Zuzana Holá.
Ženy ve vedení a tatínci na rodičovské
Česká republika dlouhodobě zaostává v podílu žen ve vedení velkých firem. Vodafone se ze statistik vymyká a v tomto ohledu se posouvá. V minulém obchodním roce zasedalo v jeho nejvyšším vedení 40 % žen (před dvěma lety to bylo o 11 % méně). Obdobné číslo se týká i jejich zastoupení ve středním managementu firmy, kde jsou ženy-manažerky zastoupeny ze 37 % (oproti 31 % v přechozím období).
To ovšem není jediná oblast, kde Vodafone oproti celonárodním statistikám vyčnívá. Podle Eurostatu, statistického úřadu Evropské unie, v roce 2021 pracovalo na částečný úvazek pouze 5,7 % českých zaměstnanců, což je jeden z vůbec nejnižších podílů v rámci celého kontinentu. Vodafone se rozhodl situaci aktivně měnit a v květnu minulého roku zavedl revoluční změnu – možnost pracovat na částečný úvazek pro všechny zaměstnance, ať už se jedná o manažery nebo prodejce. „V loňském roce si tuto možnost zvolilo 20 % nováčků, a pětinu z nich tvořili muži,“ doplňuje Zuzana Holá.
Větší flexibilitu ale nabízí Vodafone i novopečeným rodičům prostřednictvím široké škály benefitů, jako je například 16 týdnů placené dovolené pro druhého rodiče. V praxi se ukazuje, že skvěle funguje. Od jejího spuštění ji využilo už 100 lidí. Firma myslí i na maminky: Těm, které se do práce vrátí do roka a půl od nástupu na rodičovskou dovolenou, nabízí plný plat při 80 % úvazku. A během prvních 16 týdnů mateřské dovolené doplácí rozdíl mezi původní mzdou maminky a peněžitou pomocí v mateřství.
Kompletní zpráva o udržitelném podnikání Vodafonu je k dispozici ZDE.
Společnost Vodafone Česká republika se letos umístila na nejvyšší příčce unikátního a komplexního ratingu udržitelnosti v hlavní kategorii TOP Odpovědná velká firma. Zároveň si odnesla cenu TOP Odpovědná firma v digitalizaci za projekt „Aplikace Záchranka" a cenu společnosti ING - BPS TOP Odpovědná firma v reportingu.
Newsletter
Odebírejte náš newsletter a neunikne vám nic ze světa Charty diverzity a udržitelného rozvoje.
Kontakty
BPS – Byznys pro společnost, z. s.
V Tůních 1357/11, 2. patro
Praha 2, 120 00
Tel.: +420 739 717 789
info@byznysprospolecnost.cz
www.byznysprospolecnost.cz
Financováno z programu Evropské unie Právo, rovnost a občanství