Seriál "Česko na cestě k cirkularitě" - Zálohování PET lahví a plechovek: Bod zlomu…
Aliance odpovědných firem Byznys pro společnost se dlouhodobě věnuje cirkulární ekonomice, která je jedním z pilířů „Zelené dohody pro Evropu“. Tématům cirkulární ekonomiky otevíráme nově prostor v programu: „Odpovědné a inovativní Česko.“ Jsme rádi, že můžeme „moderovat“ důležitý dialog mezi odpovědným byznysem a dalšími klíčovými stakeholdery včetně veřejné správy a samosprávy.
Aktuální cirkulární výzvou pro Českou republiku je projednávaný systém zálohování PET lahví a plechovek v rámci novely zákona o obalech. Je to v podstatě bod zlomu, který může významně ovlivnit celý rozvoj cirkulární ekonomiky v České republice a výrazně nás posunout dopředu v celé tzv. zelené transformaci. Česko by se tak přidalo k 16 evropským zemím, kde je systém již zaveden. V dalších 12 zemích se jeho zavedení aktuálně připravuje Je to současně i velká výzva a příležitost i pro odpovědné firmy, které jsou už nyní v popředí mnoha důležitých a klíčových inovací pro větší udržitelnost a konkurenceschopnost české ekonomiky.
Připravili jsme pro Vás k této aktuální výzvě pro Českou republiku, resp. připravovanému systému zálohování PET lahví a plechovek seriál rozhovorů s významnými stakeholdery z firemního prostředí, veřejné správy, univerzitního světa či nevládního sektoru.
Zkušenosti ze zemí, kde je již zálohování zavedeno, ukazují, že právě systém záloh je moderním řešením, které je šetrné k životnímu prostředí, a kde se opětovným využíváním materiálů do nových PET lahví a plechovek zabrání plýtvání přírodními zdroji. Až o 95 % snižuje spotřebu energie, a o 80 % uhlíkovou stopu těchto obalů.
Společnost Lidl Česká republika, člen aliance odpovědných firme Byznys pro společnost, signatář Charty diverzity se dlouhodobě hlásí k odpovědnému a udržitelnému podnikání. Lidl podporuje zálohování PET lahví a plechovek a aktivně pilotuje v několika svých prodejnách v republice záloho-maty pro zpětný odběr nápojových PET lahví a plechovek.
První rozhovor přinášíme tedy s projektovým manažerem pro zálohový systém, Miroslavem Hrdličkou, jak testování v praxi probíhá a jak se společnost Lidl Česká republika připravuje na nový zálohovací systém PET lahví a plechovek.
Jaké jsou hlavní důvody Vaší společnosti Lidl, že jste se rozhodli pilotovat testovací linku na zálohování PET lahví a plechovek?
My Češi smýšlíme velmi ekologicky. V oblasti třídění odpadu patříme mezi evropskou špičku, ale v následné recyklaci pokulháváme. A to platí mj. i u nápojových obalů. Společnost Lidl dlouhodobě usiluje o snížení množství plastů používaných ve výrobě i ve svých prodejnách. Důraz na odpad jako znovu využitelný materiál je pevnou součástí strategie REset Plastic naší obchodní skupiny Schwarz. Jsme přesvědčeni, že zálohový systém je tou správnou cestou pro efektivní sběr a následné uzavření materiálové smyčky, kdy ze starých lahví budou moci být vyráběny nové, a to několikrát dokola. Chtěli jsme tak dát našim zákazníkům „ochutnat“ v rámci pilotního sběru nápojových PET lahví a plechovek určité části/momenty/dílčí aktivity budoucího zálohování.
Jak souvisí Váš „pilot“ s připravovaným systémem zálohování PET lahví a plechovek, (novela zákona o obalech)?
Je zřejmé, že Česká republika směřuje k zálohování PET lahví a plechovek. Společenská debata o zavedení zálohového systému v ČR se začala vést již před několika lety, avšak z počátku bez konkrétních výsledků. První vlaštovkou bylo vlastně až zanesení bodu o „zvážení zavedení zálohování“ do programového prohlášení naší poslední vlády. Naše přípravy na pilotní projekt však byly zahájeny ještě asi rok před tím. A chystaná evropská legislativa (PPWR – EU Packiging Regulations – Nařízení o obalech a obalových odpadech) nás jen utvrdila v tom, že včasné zahájení příprav na zavedení zálohovému systému bylo správné rozhodnutí.
Jak dlouho a na kolika prodejnách v ČR už automaty na PET Lahve a plechovky pilotně testujete?
Se sběrem PET lahví a plechovek jsme začínali v únoru 2023 v prvních 3 prodejnách (v Praze, Brně a Plzni). Od října téhož roku jsme přidali dalších 5 prodejen (v Karlových Varech, Ústí nad Labem, Hradci Králové, Pardubicích a Zlíně). Nyní tak pilotujeme celkem v 8 prodejnách napříč Českou republikou.
Jak motivujete v rámci „pilotu“ Vaše zákazníky, aby Vám nosili do automatů PET lahve a plechovky a jaké máte ohlasy?
Pilotní projekt sběru nápojových PET lahví a plechovek je postaven na principu, že zákazník může přinést jakékoliv nesešlápnuté PET lahve či plechovky, které se standardně v ČR prodávají. Není zde tudíž žádné omezení, např. že by automaty odebíraly pouze obaly zakoupené v našem řetězci. Vracení těchto obalů rovněž není navázáno na povinnost nákupu dalších nápojů. V rámci tohoto pilotního projektu chceme vytvořit co nepříjemnější zákaznický zážitek. Navíc motivujeme naše zákazníky tím, že při vrácení určitého počtu jednorázových obalů získají slevový kupón na vybrané produkty za našeho sortimentu.
Jak zajistíte, že lahve a plechovky vrácené do systému zálohování jsou čisté a recyklovatelné?
Otázka čistoty vysbíraného materiálu a jeho ne/kontaminace jinými odpady je velice důležitá, zejména pak z pohledu recyklace a výroby nových obalů v potravinářské (tzv. food-grade) kvalitě. A právě zde představuje zálohový systém jednoznačnou výhodu nad sběrem přes žluté kontejnery, do kterých může být odhozeno cokoliv a kýmkoliv.
O kontrolu se starají samotné výkupní automaty. Ty mají v sobě naprogramované určité kontrolní mechanismy, které odmítnou akceptovat obaly, které jsou znečištěné, či nejsou vyprázdněné. V budoucnu, až bude fungovat skutečný zálohový systém, budou navíc automaty detekovat obaly i podle EAN kódu, tzn. bude garance, že budou sbírány jen ty obaly, které náleží do systému a které byly vyrobeny již na základě určitých požadavků
Jak se vám sběrná místa osvědčila, vrací zákazníci obaly, nedělá jim to problém?
Tím, že jsme byli spolu se společností Kaufland prvními kamennými obchody v ČR, které umožnily svým zákazníkům vracet jednorázové nápojové obaly, byla velice důležitá komunikace. A to skrze videonávody na samotných automatech, informační letáčky, plakáty na prodejnách a sociální sítě. Zpočátku jsme se obávali toho, jak zákazníci přijmou skutečnost, že obaly je nutné vracet nezmačkané a nepoškozené. Tyto obavy se ukázaly k našemu překvapení jako nerelevantní, neboť zákazníci již mají zkušenosti ze zahraničí, kde obdobné systémy již nějakou dobu běžně fungují.
Tušíte, jak možnost vracet zálohované obaly vaši zákazníci vnímají? Máte od nich zpětnou vazbu?
Zpětná vazba od zákazníků je veskrze pozitivní. Na základě zákaznické ankety jsme např. zjistili, že až 37 % zákazníků vrací nápojové obaly 1x týdně a 13 % dokonce častěji. Další zajímavou informací z ankety je, že 70 % zákazníků neshledává problém s uskladněním nesešlápnutých nápojových obalů předtím, než je odnesou vrátit do prodejny. 71 % našich zákazníků uchovává nápojové obaly v domácnosti (např. v komoře, v předsíni, v kuchyni, na balkoně) a 29 % zákazníků je uchovává v nebytových prostorech (ve sklepě, v garáži). Pouze 24,8 % našich zákazníků odpovědělo, že využívalo slevové kupony, což nás přivádí k velice milému zjištění, že většina našich zákazníků vracela nápojové obaly ze svého přesvědčení, a ne kvůli motivaci slevovým kuponem.
Zálohování znáte z vašich zahraničních poboček, z evropských zemí, kde už se zálohuje, pomáhá vám tato zkušenost v přípravě na zavedení systému záloh? A je vaše zkušenost z „pilotů“ podobná s tou ze zahraničí?
Samozřejmě jsme v kontaktu s našimi zahraničními kolegy a disponujeme jejich zkušenostmi ať pozitivními či negativními. V mnoha ohledech máme již i vlastní zkušenosti z pilotního sběru. My chceme tyto cenné zkušenosti sdílet i s partnery při tvorbě a parametrizaci připravovaného „zákona o zálohování“ v České republice. Jsme přesvědčeni, že právě zkušenosti z retailu, jakožto místa, kde se zálohování „skutečně odehrává“, jsou nenahraditelné a měli bychom je společně v nastavování českého zálohového sytému využít. Navíc se český maloobchodní trh vyznačuje i určitými specifiky, např. poměrně robustním systémem zálohového skla. Zde nemůžeme čerpat ze zahraničí, ale pro zkombinování vratného skla a nových jednorázových obalů si musíme „vyšlapat“ vlastní cestičku.
Jaké potřeby na svoji logistiku a provoz očekáváte v souvislosti se zavedením systému zálohování PET lahví a plechovek?
Při současném pilotu problematiku logistiky neřešíme. Máme smlouvy s příslušnými městy a jejich svozové společnosti od nás vysbírané obaly svážejí v pravidelných intervalech. Navíc objemy, které dnes v rámci pilotu sbíráme, se pohybují na úrovni 3-10 % budoucích očekávaných objemů. Do budoucna však pro nás bude otázka logistiky klíčová. Stále jsme prodejci rychloobrátkového zboží, kde je v našich (nikterak velkých) manipulačních skladech pro nás prioritní pohyb zboží.
Inspirací, kterou vidíme v mnoha evropských zemích, je uplatnění tzv. „reverzní logistiky“. Tu lze popsat jednoduše tak, že si vysbírané obaly obchodník sváží svou flotilou aut na svá logistická centra. Tato flotila aut retailerů tak jako tak denně zásobuje prodejny a při zpětných cestách není plně vytížená. Díky tomu je možné velmi jednoduše udržet prodejny čisté a prázdné od těchto dodatečných materiálů. Operátor zálohového systému pak nemusí objíždět stovky prodejen po celé zemi, ale dojede jen na několik těchto logistických center, ve kterých naplní plochy svých aut a nemusí tak duplicitně projíždět všechna sběrná místa po celé zemi. Neboli je to situace win-win pro obě strany.
Co myslíte, že bude pro zavedení směrem ke spotřebitelům to nejdůležitější?
Směrem ke spotřebitelům bude tím nejdůležitějším „prozákaznickost“. Pod slupkou tohoto slova se ale skýtá množství dalších střípků, které bude třeba v rámci příprav celého systému a všech jeho procesů zohlednit. Zjednodušeně půjde o nastavení „pravidel hry“ zálohového systému, resp. jeho parametrů (např. limit prodejní plochy pro povinné zálohování nebo právě umožnění tzv. „reverzní logistiky), ale také např. implementační doba, tzn. dostatečná doba mezi schválením zálohování a jeho začátkem. Z těchto důvodů považujeme za nutné, aby vznikly tzv. pracovní skupiny, ve kterých odborníci jak z nápojového průmyslu, tak i z maloobchodu, společnými silami nastaví procesy tak, aby byly jednoduché, efektivní, prozákaznické a ekonomické.
Newsletter
Odebírejte náš newsletter a neunikne vám nic ze světa Charty diverzity a udržitelného rozvoje.
Kontakty
BPS – Byznys pro společnost, z. s.
V Tůních 1357/11, 2. patro
Praha 2, 120 00
Tel.: +420 739 717 789
info@byznysprospolecnost.cz
www.byznysprospolecnost.cz
Financováno z programu Evropské unie Právo, rovnost a občanství