TES: Zaměstnávání OZP

 

V rámci zaměstnávání osob se zdravotním postižením mnohdy nastává paradoxní situace, na jedné straně se firmy snaží nabízet práci pro OZP a na straně druhé, se tito lidé na nabízené pozice nehlásí. Příčin bývá několik. Obvykle se jedná o nízké sebevědomí uchazečů, typ nabízené práce a její nedostatečná flexibilita. Proto jsme si v rámci TES diverzita + položili otázku: Co firma může udělat, aby byla pro OZP zaměstnance přitažlivá?

Je potřeba vytvořit firemní kulturu, která postižené zaměstnance přijme a kde se nebudou stydět přiznat svým kolegům své postižení. „Z tohoto důvodu jsme ve Skupině ČEZ zavedli semináře, které se setkaly s velkým úspěchem. V rámci interního časopisu Proud jsme toto téma dále komunikovali dovnitř firmy a s personálním oddělením také na našem webu kdejinde.cz vypisujeme pozice, které jsou vhodné pro OZP,“ říká své zkušenosti Nela Izáková ze Skupiny ČEZ.

Ředitelka Asociace Czepa, Alena Jančíková zdůraznila, že i když se zaměstnanci ocitnou kvůli poranění míchy na vozíku, tak nikdy neztratí IQ, vzdělání, temperament, houževnatost a cílevědomost. Návrat do běžného života do 2 let zvládnou.  Důležité však je připravit na jejich návrat i bývalé kolegy, upravit pracovního prostředí a zajistit kompenzační pomůcky. Pomohou také benefity pro zaměstnance, kterými jsou pružná pracovní doba, home office a sick day.

Mezi osvědčené tipy, jak přilákat OZP zaměstnance, je také nabízet místo ušité přímo na míru postiženým nebo vyhlášené pracovní místo nabízet pouze OZP. Pak uchazeči získají větší odvahu přihlásit se do výběrového řízení. O vzájemné pomoci zaměstnavatelům a OZP pohovořila Anna Kaucká (koordinátorka spolupráce se zaměstnavateli) a Blanka Šimková (pracovní konzultantka v Podporovaném zaměstnávání) ze společnosti Rytmus o.p.s., která nabízí pomoc formou podporovaného zaměstnávání. Na nabízené místo Rytmus pomůže vybrat vhodného kandidáta, kterého podporuje při nástupu i v průběhu zaměstnávání.

O své zkušenosti s tímto typem pomoci se podělila Petra Vahalová z AVAST Software.  Aby byla spolupráce úspěšná, je nezbytné, aby nestála na 1 osobě a kolegové byli dostatečně informovaní. Proto je nutné využít k tomuto účelu interní komunikaci. Důležité je také definování hranic, aby bylo všem jasné, jakou má nový kolega náplň práce, proč má k sobě asistenta a jak se může stát komunikace jasnější. Neustále je také dobré si ověřovat, zda nový zaměstnanec zadaný úkol pochopil správně.  Tato spolupráce pak může být oboustranně prospěšná pro celý tým.

Bývalý klient o.p.s. Rytmus, Jan Hamák – zaměstnanec AVAST Software, poté se všemi sdílel své vlastní pracovní zkušenosti a pochvaloval si, že se může dále rozvíjet a to jak díky kurzům angličtiny, tak v rámci nových výzev, které mu společnost připravuje.

Sdílet
Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on Google+

Comments are closed.